Constănţeanca Eugenia Tărăşescu-Jianu, unul dintre cei mai importanţi scenografi ai României, laureată a multor festivaluri-concurs din ţară şi străinătate, aniversează, în această toamnă, patru decenii de activitate. Artistul sensibil şi dăruit creaţiei nu iese în lumina reflectoarelor, dar creaţiile sale, decoruri şi costume lucrate cu multă pricepere, vorbesc despre sine în faţa a sute şi mii de spectatori. Între acest „copil al Constanţei”, aşa cum îi place Eugeniei Tărăşescu-Jianu să îşi spună şi oraşul natal s-a creat o legătură puternică. După ce, în urmă cu patruzeci de ani, a absolvit Facultatea de Arte Decorative din cadrul Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, secţia Scenografie, la clasa profesorilor Mihai Tofan şi Ion Bitan şi a fost repartizată la Teatrul „Ţăndărică” din Bucureşti, pe baza mediilor obţinute, Eugenia Tărăşescu a cerut transferul la Teatrul de Stat din Constanţa, pentru că aici, la instituţia de la malul mării, i-a fost pecetluit destinul artistic, încă din liceu. „Totul este foarte viu şi prezent, chiar şi după patruzeci de ani”, specifică scenografa.
Spectacolul „Intrigă şi iubire”, de Shakespeare, montat la Teatrul de Stat, a fost o revelaţie pentru tânăra Eugenia Tărăşescu-Jianu, elevă a unui liceu de cultură generală - nicidecum unul cu profil artistic -, care picta, ocazional, cu tatăl său. „Era un spectacol de o frumuseţe rară, cu actori mari, care m-a convins că scenografia este pe gustul meu”, a precizat scenografa Tărăşescu-Jianu. Pe scena constănţeană avea să-şi facă şi debutul, cu spectacolul - examen „Noaptea Iguanei”, de Tennessee Williams, în regia Nicoletei Toia. Însă, primul spectacol pentru care a lucrat în calitate de scenograf, pe scena constănţeană, a fost „Copilul din stele”, de Oscar Wilde, în regia lui Geo Berechet, în 1971, care a primit Marele Premiu la Festivalul de Teatru de la Nancy, Franţa şi prin care artista constănţeancă a inovat teatrul de păpuşi - renunţarea la paravanul clasic.
Despre teatrul de păpuşi, Eugenia Tărăşescu-Jianu vorbeşte cu mare emoţie. „Teatrul pentru copii este ceva special pentru creatorul de decoruri şi costume. Este o lume minunată. Este cel mai frumos domeniu în care am lucrat. Iubirea mea este teatrul pentru păpuşi, dar şi baletul”, mărturiseşte scenografa care şi-a pus amprenta creativă pe spectacole de teatru dramatic, de revistă, teatru de operă, balet sau happening. Numai filmul nu a fost pe gustul său. Profesorii săi, de la care a învăţat să facă scenografie, Mihai Tofan şi Ion Brătăşanu, sunt maeştrii de la care a avut cel mai mult de învăţat. Printre regizorii cu care îi face plăcere să lucreze se află Silviu Purcărete, Mona Chirilă sau Gabriel Apostol. De altfel, a lucrat cu mari regizori ai scenei constănţene precum Ion Maximilian sau Gheorghe Jora. Mihai Mădescu şi Helmut Schturmer sunt doi dintre scenografii pe care îi admirăm la ora actuală. Şi acum îşi aduce aminte de plăcerea cu care a lucrat pentru spectacole de teatru antic, prezentate în aer liber. „Am o profesie atât de frumoasă. Dumnezeu a fost darnic cu mine. Mi-a dat meseria care mi s-a potrivit. Am numai bucurii”, spune artista.
Iată că acum, cu pasiunea începuturilor, Jeni Tărăşescu-Jianu semnează - de nouă ani -, scenografia pentru spectacolele Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, dar şi pe cele ale Teatrului pentru Copii şi Tineret. Scenografa creează cu mare plăcere, în calitate de colaborator, pentru teatrele de la Tîrgu Mureş şi Cluj. Anul acesta, la Festivalul Teatrelor de Păpuşi şi Marionete „Puck”, Eugenia Tărăşescu-Jianu a mai adăugat la bogatul său palmeres o confirmare a valorii sale, încă un premiu pentru scenografia spectacolului „Motanul încălţat”, producţie a Teatrului „Ariel” din Târgu Mureş. Eugenia Tărăşescu Jianu este membră a trei asociaţii profesionale cu profil artistic: Uniunea Artiştilor Plastici din România (UAP), Uniunea Internaţională a Marionetiştilor (UNIMA) şi Uniunea Teatrală din România (UNITER).