Evaluarea medicală pentru obţinerea permisului auto, potrivit directivei UE, va fi mai uşoară, renunţându-se la examenul ORL la şoferii amatori, iar bolnavii cu epilepsie pot conduce maşina în anumite condiţii, în cazul dependenţilor de alcool şi droguri fiind impuse unele restricţii. Ministerul Sănătăţii (MS) a organizat, vineri, o dezbatere publică referitoare la Ordinul pentru aprobarea normelor minime privind aptitudinile fizice şi mentale necesare pentru conducerea unui autovehicul. Dezbaterea a fost foarte aprinsă, probleme intens discutate fiind obţinerea permisului de către dependenţii de drog şi alcool, cât şi adaptarea actului normativ la problemele reale ale României, şi nu doar copierea unui act numai pentru că este “directivă a Uniunii Europene”. Preşedintele Alianţei pentru Lupta Împotriva Alcoolismului şi Toxicomaniilor, Eugen Hristu, a spus că actul normativ în forma propusă va aduce mai mari prejudicii, pentru că dependenţii de alcool şi droguri nu vor mai lua tratament, temându-se că, fiind luaţi în evidenţă, nu vor mai putea obţine permis. “Cine va evalua dependenţa dacă nu există specialişti. Vă rog să scoateţi termenul de dependenţă, cu consum problematic. În România, sunt două milioane de persoane care consumă problematic alcool şi 500.000 care consumă droguri”, a spus Hristu. Reprezentanţii MS au spus că au eliminat din proiect articolul care prevedea că poliţistul poate recomanda control medical candidatului, dacă îl suspectează că ar avea o afecţiune. Astfel, articolul eliminat prevedea că pentru obţinerea permisului de conducere a vehiculelor prevăzute în grupa 1 (motociclete simple sau cu ataş, scutere, autovehicule, cu şi fără remorcă, a căror masă totală maxim autorizată nu depăşeste 3,5 tone), candidaţii sunt obligaţi să efectueze un examen medical în cazul în care devine evident, la întocmirea formalităţilor necesare sau în timpul probelor de examinare pe care trebuie să le susţină înainte de obţinerea permisului de conducere, că prezintă una sau mai multe din afecţiunile medicale prevăzute în proiectul de act normativ. Consilierul MS, Constantina Albu, a precizat că prin acest proiect de act normativ MS speră să fie redus numărul accidentelor rutiere. “36% dintre români au permis, dar numai 21% dintre aceştia nu îl folosesc. De asemenea, rata mortalităţii la categoria 16-24 ani din cauza accidentelor rutiere este tot mai mare”, a precizat Constantina Albu. Rata victimelor în accidente rutiere este de 14 la suta de mii de locuitori, judeţele cu o incidenţă mult mai mare faţă de media naţională sunt Ilfov (28), Ialomiţa (27), Constanţa (23), Cluj (21) şi Timiş (20).