O NOUĂ MODĂ LA ROMÂNI Românii au prins gustul comerţului electronic. Se achiziţionează orice. De la aparatură electronică şi electrocasnică până la mâncare şi maşini. Moda, aflată în plină expansiune, este transpusă în cifre prin diverse studii care arată că tot mai mulţi români preferă să stea comozi în faţa calculatorului pentru a cumpăra produse din magazine online, în loc să gonească prin hypermarketuri şi supermarketuri. În acest context, tot mai mulţi retaileri îşi deschid magazine online. Şi nu vorbim doar de oamenii de afaceri români, ci şi de cei străini. O spune chiar viceambasadorul Marii Britanii la Bucureşti, Esther Blythe, care a afirmat ieri, la conferinţa „Talks about Digital Europe”, că România reprezintă o oportunitate uriaşă pentru retailerii britanici care vând online. „Există un potenţial imens în România, având în vedere că numărul celor care utilizează internetul pentru a face shopping este în creştere. Dar înţelegem, de asemenea, că o creştere viitoare este condiţionată de încrederea consumatorilor şi a mediului de afaceri în plăţile online”, a spus Blythe. Pe de altă parte, viceambasadorul Marii Britanii a afirmat că dezvoltarea sectorului online în Europa, în general, este îngreunată de accesul limitat al consumatorilor şi companiilor la tranzacţii online transfrontaliere.
EXPANSIUNE Extinderea sectorului vânzărilor online nu a cuprins doar sectorul urban, ci şi pe cel rural, odată cu investiţiile masive ale companiilor de comunicaţii. În această idee, directorul programului Biblionet, Paul-Andrei Baran, a declarat, tot la conferinţa „Talks about Digital Europe“, că şi comunităţile rurale îşi pot vinde online produsele, Baran subliniind că, prin intermediul internetului, oamenii din mediul rural ar avea acces pe nişte pieţe imense, de unde ar obţine bani pe care să-i investească la ei în comunitate. Şi, pentru a demonstra cât de eficace a devenit piaţa online, directorul regional Visa Europe, Cătălin Creţu, a declarat, tot ieri, că deţinătorii de carduri au făcut anul trecut plăţi online în valoare de circa un miliard de euro, din care două treimi pentru cumpărături din afara României. Creţu a arătat că piaţa românească de comerţ electronic se confruntă cu mai multe provocări, printre care lipsa de încredere nu numai în anumite magazine, ci şi în anumite platforme, precum şi lipsa de educaţie. La rândul său, vicepreşedintele Consiliului Concurenţei Valentin Mircea a afirmat că dezvoltarea sectorului online trebuie să se facă echilibrat, în funcţie de cererea pieţei, iar ritmul şi gradul în care avansează piaţa să fie dictate de industrie şi de consumatori. Pe de altă parte, directorul Direcţiei de Control şi Supraveghere Piaţă în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Mirona-Veronica Daia, a afirmat că, deşi nu se poate spune că sunt grave abateri în comerţul online, autoritatea s-a confruntat şi cu inovaţii, cazuri izolate, precum anunţul de pe un site pe care se vindeau cărţi, conform căruia cumpărătorul va creşte în înălţime. Daia a precizat că operatorii care recurg la acest tip de practici vor fi sancţionaţi corespunzător.