Primarul Constanţei, Radu Mazăre, a atras, alaltăieri, atenţia asupra faptului că există operatori portuari care se opun trecerii a încă 13% din acţiunile Ministerului Transportului (MT) către Consiliul Local Municipal (CLM) Constanţa şi care au afaceri şi interese majore să facă asta. Acestea sunt simple: pentru terenurile pe care le au închiriate în Portul Constanţa, ei plătesc 0,05 euro pe metru pătrat, adică un preţ practicat acum 24 de ani. Datorită plimbării galben-portocaliilor pe la conducerea Portului şi a MT, operatorii sus-numiţi şi-au negociat prelungirea contractelor, cu ajutorul şpăgilor şi reţelelor politice, păstrându-le ca acum un sfert de secol. În acest context, ieri, ministrul Transporturilor, Dan Şova, a declarat şi el: „În acest moment, MT are 60%, Primăria Constanţa - 20% şi Fondul Proprietatea - 20%. Intenţia noastră este să dăm încă 13% Primăriei Constanţa şi să scoatem pe bursă 14%. În acest fel, vom avea un echilibru perfect între autoritatea centrală şi autoritatea locală, adică MT va avea 33%, Primăria Constanţa va avea 33%, asigurând în acest fel egala reprezentare a intereselor centrale şi locale în Portul Constanţa, 34% ajungând în sfera privată. (...) Avantajul scoaterii pe bursă a 14% este reprezentat de transformarea Administraţiei Portului Constanţa în companie publică, ceea ce presupune transparentizarea tuturor operaţiunilor, pentru că fără această transparentizare nu este posibilă listarea pe bursă. Acest lucru va duce în mod evident la creşterea investiţiilor în Portul Constanţa şi, în mod inevitabil, la creşterea activităţii economice a operatorilor privaţi“. În ce priveşte implicaţia pe care majorarea pachetului de acţiuni o are pe plan local, primarul Mazăre a declarat: „TOŢI banii pe care o să-i luăm în urma acţiunilor pe care noi le avem în Port o să-i introduc în subvenţii pentru populaţie”.
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Ministerul Economiei a pregătit un proiect de Ordonanţă de Urgenţă pentru înfiinţarea Departamentului pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului, care va funcţiona în coordonarea ministrului Economiei, prin reorganizarea Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie şi prin preluarea atribuţiilor privind privatizarea ale Departamentului pentru Energie. Şova spune că în Portul Constanţa există „două probleme foarte grave“, respectiv o evaziune fiscală „de peste 40%“ şi preţuri de închiriere a danelor plasate de multe ori „foarte jos“, ceea ce afectează veniturile APM. „Noi nu avem în MT oameni care să se priceapă la privatizare sau la listări pe bursă. Acest lucru trebuie să-l facă oamenii care se pricep“, a spus Şova. Şi premierul Victor Ponta a declarat, la 10 martie, că implicarea capitalului privat, prin minister şi autoritatea locală, cu transferul către administraţia locală a măcar o treime din acţiuni, este soluţia adoptată de toate porturile mari din Europa, pentru dezvoltare.