Ministrul Educației, Pavel Năstase, a declarat pentru news.ro că pregătește o nouă reformă a învățământului preuniversitar și a anunțat că, în opinia lui, nu mai este nevoie de admitere la licee, întrucât învățământul de acest nivel este obligatoriu, examenele similare nefiind o soluție viabilă în prezent nici măcar pentru admiterea în învățământul superior. O soluție propusă de ministru pentru elevii care au terminat a VIII-a este evaluarea celor cu medii sub 5 pentru descoperirea aptitudinilor, în scopul îndrumării lor către ucenicia la locul de muncă. În ce privește admiterea la facultate, Pavel Năstase spune că examenul nu mai e o soluție pentru că, în prezent, calitatea învățământului superior e dată oricum de cea a învățământului preuniversitar. Ministrul a cerut susținerea tuturor factorilor implicați în învățământul preuniversitar pentru ca, într-un an, să fie reduse și modernizate programele și manualele școlare și, totodată, să fie pregătite cadrele didactice pentru a preda după noile programe. O altă prioritate văzută de ministru vizează realizarea unei noi clasificări a universităţilor şi ierarhizarea programelor de studii, precum şi acreditarea şcolilor doctorale.
Demnitarul a recunoscut că aplicarea ordinului emis de minister în scopul reducerii numărului temelor pentru acasă este extrem de greu de urmărit. "Ordinul privind reducerea numărului de teme este binevenit, dar greu de urmărit, de implementat. Copilul, după ce vine acasă, ar trebui să mai înveţe cam două ore, ca să-şi rezolve temele. Este o părere personală. Cred că în afara şcolii ar trebui să facă activităţi extraşcolare, să viziteze un muzeu, să meargă la un club sportiv, la bibliotecă, la muzică, unde îşi poate completa cunoştinţele şi aptitudinile. Vrem să implementăm programul "Şcoală după şcoală". Vom face şi evaluarea programului "Masa caldă". Copilul ar putea să rămână în şcoală, unde face cele două ore de teme, iar apoi face alte activităţi, ar ajuta şi părinţii", a declarat Pavel Năstase.
Una din problemele Educației românești, identificată de ministrul român de resort, este că se încalcă cele două principii aplicate în școli de finlandezi, care dețin unul din cele mai bune sisteme educaționale din lume: „1 - nu trebuie să se amestece politicul în şcoală, 2 - manuale bune şi profesori buni". "În Finlanda, profesorii sunt foarte bine plătiţi. Absolvenţii noştri care rămân în învăţământ nu sunt cei mai bine pregătiţi, găsesc un loc foarte bine plătit în business. De aceea trebuie să alocăm resursele diferenţiat. Trebuie să facem o nouă clasificare a universităţilor, aceasta este depăşită, este din 2011. Vrem să facem această clasificare a universităţilor şi ierarhizare a programelor de studii. În acest sens, pe 15 martie am chemat rectorii şi preşedinţii senatelor universitare pentru a discuta legea educaţiei naţionale, este nevoie de o nouă lege, clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor de studii. Şi mai avem acreditarea şcolilor doctorale cu care suntem în mare întârziere. Dacă toată lumea înţelege că trebuie să facem aceste lucruri este bine", a spus ministrul.