Direcţia Generală a Finanţelor Publice Constanţa pune accent în activitatea sa de colectare prin executare silită a debitelor datorate de către agenţii economici la bugetul general consolidat, în primul rînd, pe recuperarea datoriilor prin aplicarea popririlor bancare. Potrivit OG nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, sînt supuse executării silite prin poprire orice sume urmăribile reprezentînd venituri şi disponibilităţi băneşti în lei şi în valută, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale, deţinute şi/sau datorate, cu orice titlu, debitorului de către terţe persoane sau pe care aceştia le vor datora şi/sau deţine în viitor în temeiul unor raporturi juridice existente.
De asemenea, în cazul sumelor urmăribile reprezentînd venituri şi disponibilităţi în valută, băncile sînt autorizate să efectueze convertirea în lei a sumelor în valută, fără consimţămîntul titularului de cont, la cursul de schimb afişat de acestea pentru ziua respectivă. “DGFP Constanţa pune un accent deosebit pe această formă a procedurii de executare silită şi drept urmare, lunar, sînt generate masiv popriri bancare asupra disponibilităţilor băneşti ale societăţilor comerciale debitoare la bugetul general consolidat. O bună parte a încasărilor lunare din executare silită provin din aplicarea acestei măsuri“, a declarat şeful adjunct al Administraţiei Finanţelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii Constanţa, Emil Mihăilescu.
Fiscul anunţă controale
Ca şi procedură, popririle bancare se trimit la sediul central al unităţii bancare în cauză, iar aceasta ia măsuri de blocare a conturilor pentru toate sucursalele băncii de pe întreg teritoriul ţării. Despre această măsură este înştiinţat şi debitorul. După înfiinţarea popririi, băncile sînt obligate să plătească organului fiscal, imediat sau ulterior datei la care creanţa devine exigibilă, suma reţinută şi cuvenită, în contul indicat de organul de executare. În măsura în care este necesar, pentru achitarea sumei datorate la data sesizării băncii, sumele existente, precum şi cele viitoare provenite din încasările zilnice în conturile în lei şi în valută sînt indisponibilizate.
Din momentul indisponibilizării, respectiv de la data şi ora primirii adresei de înfiinţare a popririi asupra disponibilităţilor băneşti, băncile nu vor mai proceda la decontarea documentelor de plată primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor, şi nu vor accepta alte plăţi din conturile acestora pînă la achitarea integrală a obligaţiilor fiscale înscrise în adresa de înfiinţare a popririi, cu excepţia sumelor necesare plăţii drepturilor salariale. “Această măsură dă naştere la situaţii neplăcute, din punctul de vedere al debitorului, întrucît se întîmplă ca la data blocării conturilor, debitorul să aibă bilete la ordin sau ordine de plată în bancă, ce devin descoperite. În general, nu am întîmpinat dificultăţi în relaţiile cu băncile privind decontările către noi, însă au fost şi cazuri cînd, odată blocate conturile, instituţia bancară a înştiinţat debitorul să-şi retragă disponibilul“, a explicat Mihăilescu. În astfel de situaţii, organele fiscale au competenţa să sancţioneze contravenţional băncile pentru nevirarea disponibilităţilor băneşti ale debitorilor, lucru care de altfel s-a şi întîmplat. “Vrem să atenţionăm unităţile bancare să pună un accent deosebit pe decontarea unor astfel de sume către bugetul general consolidat. Le atragem atenţia băncilor că OG nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicat, face referire chiar la înscrierea orei cînd s-a înfiinţat poprirea, putîndu-se verifica buna credinţă de care acestea dau dovadă faţă de respectarea legislaţiei fiscale şi faţă de organul fiscal. Pe de altă parte, dacă vom fi nevoiţi, vom organiza şi desfăşura controale la unităţile bancare pe această temă“, a completat şeful adjunct al Administraţiei Finanţelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii Constanţa.