Marii industriaşi români se confruntă cu probleme pe măsură. Spre exemplu, cei care exportă fac cu greu rost de scrisori de garanţie bancară. Situaţia este cu atât mai gravă în shipping, unde costurile construcţiei unei nave sunt mari. „Noi primim până la 80% din banii necesari pentru un proiect de la clienţi, de la armatori, dar trebuie să îi garantăm cumva, iar plafonul Eximbank este prea mic. E nevoie urgent de recapitalizarea instituţiei de credit”, spune vicepreşedintele şantierului naval Daewoo Mangalia, Paul Ilicenco. El e expus problema şi în faţa ministrului Economiei, Varujan Vosganian, la un forum care a avut loc la finele săptămânii trecute, în staţiunea Mamaia, însă răspunsul a fost descurajant. „Nu se poate recapitaliza acum Eximbank. Nu sunt bani suficienţi la buget”, a spus Vosganian, amintind şi de veşnica problemă de etică europeană în privinţa ajutoarelor de stat. Practic, statul nu poate finanţa Eximbank, pentru că ar oferi un avantaj ilegitim băncii, care se află în competiţie directă cu instituţii private de credit. Şi totuşi, poate ar fi cazul de puţin... tupeu, a precizat ministrul de resort: „Polonia şi Italia sunt doar două dintre ţările care acordă fără jenă ajutoare de stat companiilor care au într-adevăr nevoie şi care pot pune în mod serios umărul la dezvoltarea economiei. Apoi merg la judecata Comisiei Europene, pe principiul „Ce-o fi o fi”. Odată daţi, banii nu se pot lua înapoi”. Oricum, perspectiva Comisiei Europene asupra ajutoarelor de stat este cel puţin tragi-comică. Oltchim, spre exemplu, nu poate beneficia de aşa ceva, pentru că ar fi afectată „concurenţa naţională”, a comentat Vosganian: „Care concurenţă, că e singurul combinat de profil din ţară?!?”.