Un raport realizat de Sociatatea Academică Română (SAR) relevă că programa şcolară trebuie mult simplificată, iar bacalaureatul trebuie să se desfăşoare după principiul fiecare elev cu subiectul său, aleator ales de computer, şi nu cu subiect unic. Conform raportului SAR realizat în urma audieri mai multor experţi în educaţiei, programele ar trebui să fie „aerisite” şi să conţină cunoştinţe cu un grad mai scăzut de complexitate decât înprezent. Totodată, susţin experţii, examenul de bacalaureat ar trebui înlocuit cu un examen naţional de tip SAT (Standard Achievement Test, care este administrat de ETS, SUA), urmând ca acest examen să fie administrat de un organism independent, iar alocarea testelor să fie aleatorie (computerizată) pentru fiecare elev, iar societăţile profesionale să fie implicate în elaborarea şi aprobarea programelor de învăţământ. O altă tară precizată în raport se referă la faptul că mediul de afaceri consideră că exista o prapăstie între şcoală românească şi economia reală. Audierea experţilor a fost organizata cu sprijinul Academiei de Advocacy şi SIVECO Romania şi este parte dintr-un proiect derulat de Societatea Academică din România – “Cum predăm ştiinţele exacte în şcoală? O propunere de reformă”. Comisia de experţi a fost alcătuită din Ionel Haiduc, preşedintele Academiei Române, Nicolae Zamfir, preşedintele Societăţii Române de Fizică, Radu Gologan, preşedintele Societăţii de Ştiinţe Matematice şi Despina Pascal, formator şi consultant independent. Audierea a avut loc în 28 octombrie, cu acest prilej depunându-se 29 de depoziţii scrise ale unor specialişti de top din învăţământ şi cercetare.