Expoziţia “Însemn“, omagiu adus artei la începutul Postului Mare

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Expoziţia “Însemn“, omagiu adus artei la începutul Postului Mare

Cultură 28 Februarie 2007 / 00:00 3262 accesări

Galeriile de Artă President - Mangalia ale Uniunii Artiştilor Plastici (UAP) sînt, în această perioadă, gazda unei expoziţii de pictură intitulată “Însemn“, al cărei vernisaj a avut loc zilele trecute, ca un omagiu adus artei în “Duminica ortodoxiei”. Autorii evenimentului expoziţional sînt Florin Sîrbu şi Cosmin Grosu, studenţi în anul I la Facultatea de Arte a Universităţii “Ovidius“, Specializarea Pedagogie - Arte plastice şi decorative. Expoziţia de pictură a fost organizată de Facultatea de Arte a Universităţii “Ovidius”, în colaborare cu gruparea de tineret “Atelier 35“ a UAP Constanţa I.

Deschiderea oficială a manifestării a aparţinut şefului Catedrei de arte plastice şi decorative, lect. univ. drd. Daniela Ţurcanu Caruţiu, îndrumătorul de an al tinerilor studenţi, Florin Sîrbu şi Cosmin Grosu. De asemenea, vernisajul s-a bucurat de prezenţa unor invitaţi de seamă, părintele vicar al Arhiepiscopiei Tomisului, Maxim Vlad, membrii Corului “Ion Pelearca”, dirijat de părintele Anghel Dincu, precum şi a unui public numeros, din care au făcut parte şi personalităţi ale vieţii culturale din Mangalia şi Constanţa şi reprezentanţi ai conducerii Universităţii “Ovidius”.

Titlul generic al expoziţiei “Însemn” se află sub puterea de expresie a unui concept ortodox de progres spiritual, ce urmăreşte două criterii diferite de abordare: unul canonic- iconografie şi altul creativ-interpretativ. Astfel, Florin Sîrbu, student în anul I al Facultăţii de Arte, Specializarea Pedagogie - Arte plastice şi decorative, prezintă icoane, aflate la începutul carierei sale de viitor pictor, care se poziţionează pe calea maeştrilor iconari, precum călugărul rus Andrei Rubliov, care a trăit aprox. în perioada anilor 1370-1430 şi ale cărui icoane sînt considerate punctul de vîrf al iconografiei ruse. Florin Sîrbu expune 16 icoane prin care ne pregăteşte să percepem frumuseţea desenului şi a culorii, dar şi să pătrundem în profunzimea simbolului, impresionînd cu prospeţimea, sensibilitatea şi emoţia pe care aceste icoane le pot transmite.

Cosmin Grosu, coleg de grupă şi prieten cu Florin, este interesat la rîndul său, în cele 15 lucrări, de simbol-ritual, dar sub formă de pecete, neţinînd cont de puterea canonică de expresie, ci de forma şi nuanţele de culoare, de organizări de structură spaţiale, inedite, conceptuale.

Pe de altă parte, prin această expoziţie, studenţii au demonstrat că şi-au însuşit numeroase cunoştinţe la cursurile de specialitate, desen, culoare, compoziţie, tehnici ale artelor plasice şi decorative, artă creştină, predate cu multă dăruire de cadrele didactice ale Specializării Pedagogie - Arte plastice şi decorative: lect. univ. drd. Daniela Ţurcanu Caruţiu, asist. univ. Anamaria Baciu, lect. drd. Gheorghe Fărcaşiu şi criticul de artă Alice Dinculescu.

“Cosmin Grosu este inspirat de Pristolnic, care este o pecete din lemn de esenţă tare, folosită la ştampilarea pîinii rituale. Deci, practica normală a aducerii darurilor la Altar, de către credincioşi, este posibilă, de reţinut şi din punct de vedere al studierii materiei şi formei. Creştinii participă, ca prim act, la Liturghie, prin aducerea darurilor la Altar, acestea fiind pîinea şi vinul. Un element care distinge prescura de pîinea obişnuită este pecetea cu care este însemnată prescura. Simbolismul acestei forme determină motive de ordin practic, forma îi este dată de simbolismul ei: rotundă pentru dumnezeirea fără început şi sfîrşit şi pentru rotunjimea pămîntului, cu trei cornuri pentru Sfînta Treime, cu patru cornuri în formă de cruce, cu cinci cornuri amintind de cele cinci pîini înmulţite de Mîntuitorul în pustie. Prescura cu patru cornuri în formă de cruce, obişnuită la noi în ţară, este recomandată de către Sfîntul Simeon al Tesalonicului . De asemenea, fiecare corn al prescurii, prin forma sa rotundă, simbolizează dumnezeirea fără început şi fără sfîrşit“, explică lect. univ. drd. Daniela Ţurcanu Caruţiu. “Consider această expoziţie, de debut, un act de curaj, dar şi un act de conştiinţă de înaltă spiritualitate, care ne deschide sufletele şi ne pregăteşte să întîmpinăm Marea Sărbătoare a Învierii Domnului“, a mai subliniat îndrumătorul de an al studenţilor, lect. univ. drd. Daniela Ţurcanu.



12