Proprietarii care vor fi expropriaţi pentru lucrări de drumuri vor depune cererile pentru despăgubiri în zece zile de la afişarea listei cu terenurile şi clădirile la primărie, iar statul va intra în posesia terenurilor în cinci zile de la efectuarea plăţii şi în zece zile în cazul construcţiilor. Lista cu terenurile care urmează să fie expropriate va rămîne afişată la sediul primăriei pînă la finalizarea procedurilor de despăgubire, se arată într-un proiect de hotărîre de Guvern, elaborat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru accelerarea procedurilor de expropriere. Despăgubiţii vor face dovada proprietăţii şi vor depune cererea, care va cuprinde, printre altele, opţiunea privind cuantumul despăgubirii. Pentru fiecare primărie, statul va numi o comisie fără personalitate juridică, ce va analiza cererile şi documentele doveditoare, va întocmi procesul verbal, va emite şi va comunica hotărîrea de acordare a despăgubirilor în vederea efectuării plăţilor. În cazul în care nicio persoană interesată nu a depus cerere, comisia va menţiona aceasta într-un proces verbal şi va emite hotărîrea pentru sumele propuse cu titlu de despăgubire. Notificarea respectivelor sume către proprietari se va realiza prin afişare la sediul consiliului local, iar consemnarea lor se va face potrivit legii, se menţionează în proiectul de hotărîre de Guvern. Proiectul propune modificarea normelor metodologice de aplicare a Legii 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local, şi a fost elaborat cu scopul de a facilita procedurile de expropriere pentru lucrări de infrastructură rutieră. Necesitatea adoptării actului normativ este justificată în nota de fundamentare prin întîrzierile apărute la lucrările de infrastructură de transport din cauza procesului de expropriere. Aceste întîrzieri pot duce pînă la pierderea fondurilor europene sau a creditelor de la bănci comerciale şi instituţii financiare internaţionale, se spune în nota de fundamentare. Totodată, proiectul defineşte coridorul de expropriere ca fiind delimitarea generală a terenului unde urmează să fie construit drumul, stabilită pe baza caracteristicilor tehnice. Elementele concrete aferente coridorului de expropriere vor fi stabilite în studiul de fezabilitate. De asemenea, vor fi scutite de la plată toate taxele, avizele şi acordurile necesare finalizării construcţiilor, astfel încît să nu se producă prejudicii majore la bugetul consolidat prin transferurile bancare între instituţii şi pentru accelerarea procesului de construcţie. Certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele sau autorizaţiile pentru construcţie de drumuri vor fi valabile pînă la finalizarea lucrărilor pentru care au fost eliberate, indiferent de data emiterii acestora.