Considerată în momentul de faţă cea mai importantă reţea de socializare din lume, Facebook împlineşte astăzi zece ani de la lansare, o vârstă a maturităţii, dar totuşi un moment dificil pentru acest site care se luptă să îşi păstreze utilizatorii tineri. Facebook a reuşit să depăşească listarea catastrofală pe bursă şi să se transforme într-o maşinărie de atragere a publicităţii, dar care se confruntă totodată cu îmbătrânirea utilizatorilor săi. „A fost o călătorie incredibilă”, a declarat Mark Zuckerberg, cofondatorul şi directorul general al Facebook.
„Registrul” online pe care Mark Zuckerberg l-a creat în ianuarie 2004, în camera sa de la Universitatea Harvard, a devenit o companie mondială, cu 1,23 de miliarde de utilizatori pe lună, iar fondatorul său - unul dintre cei mai tineri miliardari ai lumii. „Facebook a făcut ca lumea să fie mai mică, mai interactivă. A unit familii, prieteni, vecini din întreaga lume. Este un adevărat fenomen social”, a declarat Trip Chowdhry, analist la compania Global Equity Research. „Peste 20% din timpul petrecut pe internet este pe reţeaua Facebook. Cei de la Facebook au realizat cu succes tranziţia de la computerul tradiţional la dispozitivele mobile. Ce au reuşit să facă este remarcabil”, a declarat, la rândul său, Lou Kerner, fondator al societăţii de investiţii Social Internet Fund.
În decembrie 2013, Facebook avea 1,23 miliarde de utilizatori lunari activi, cu 16% mai mulţi faţă de anul precedent. Dintre aceştia, 945 milioane accesează reţeaua socială prin intermediul dispozitivelor mobile. Dar, până să ajungă aici, Facebook a avut de depăşit multe obstacole. Unul dintre acestea a avut loc în mai 2012, când Facebook a fost listată cu mare vâlvă la bursa din New York. Facebook a încheiat atunci cea mai mare ofertă publică iniţială derulată vreodată în industria înaltei tehnologii şi internetului, reuşind să plaseze pe piaţă circa 422 milioane de acţiuni la preţul de 38 de dolari pe unitate, plafonul intervalului ţintit de companie. Reţeaua de socializare a atras astfel 16 miliarde de dolari, a treia mare ofertă publică din istoria SUA, după Visa şi General Motors. Însă, ulterior listării la bursă, Facebook s-a confruntat cu probleme tehnice şi cu o prăbuşire a acţiunilor, a căror valoare a scăzut la jumătate într-un interval de trei luni. Facebook a reuşit apoi să îşi revină, valoarea acţiunilor sale crescând la niveluri-record, iar unii analişti au considerat acest lucru drept cea mai importantă evoluţie din istorie în sectorul de internet american.
Veniturile Facebook au urcat cu 63% în trimestrul al patrulea al anului trecut, cel mai mult din ultimii doi ani, la 2,59 de miliarde de dolari, iar peste jumătate au fost obţinute din publicitatea prin dispozitive mobile, informaţie care a dus la creşterea cu 13% a titlurilor companiei la bursa din Frankfurt. Profitul net a avansat de peste opt ori, la 523 de milioane de dolari, de la 64 de milioane de dolari în aceeaşi perioadă a anului 2012. Directorul general, Mark Zuckerberg, a creat anul trecut noi soluţii prin care furnizorii de publicitate să ajungă la utilizatori. Astfel, veniturile generate de publicitatea prin intermediul dispozitivelor mobile au atins în trimestrul al patrulea din 2013 1,25 miliarde de dolari, reprezentând 53% din total, faţă de 49% în aceeaşi perioadă a anului precedent. Reţetele aplicate de Zuckerberg în acest sector, anul trecut, au permis Facebook să detroneze Yahoo! şi să se instaleze pe poziţia a doua pe piaţa mondială a publicităţii online. Potrivit societăţii de cercetare eMarketer, Facebook deţine 5,7% din piaţa mondială a publicităţii online, fiind încă departe de liderul clasamentului, compania Google (32,4%). Creşterea Facebook este însă de trei ori mai rapidă decât a Google în acest domeniu, iar compania lui Zuckerberg şi-a dezvoltat produsele, introducând recent pe reţeaua de socializare primele reclame video.
„Facebook a declanşat revoluţia socială, însă s-ar putea să nu reuşească să o controleze”, avertizează analistul Trip Chowdhry, enumerând polemicile curente în legătură cu protecţia datelor private ale utilizatorilor Facebook şi cu caracterul intruziv al reclamelor postate pe acest site, dar şi relatările din presa internaţională în ultimul an, potrivit cărora adolescenţii renunţă la această reţea de socializare. Potrivit unui studiu recent al agenţiei digitale iStrategyLabs, numărul adolescenţilor care au cont pe reţeaua de socializare Facebook a scăzut cu 3 milioane faţă de anul 2011. Potrivit analiştilor, scăderile înregistrate în privinţa frecventării Facebook de către adolescenţi sunt compensate de creşterea numărului persoanelor mai mature care utilizează reţeaua de socializare. Compania de cercetare Trefis consideră, la rândul său, că sporirea numărului de utilizatori maturi ai Facebook poate fi pozitivă pentru veniturile reţelei de socializare, fiind mai multe şanse ca oamenii mai în vârstă să cumpere produse sau servicii promovate pe această platformă decât adolescenţii. „Publicitarii pun conţinut promoţional pe Facebook pentru un singur motiv: creşterea vânzărilor. Cea mai mare parte a cumpărăturilor online sunt făcute de persoane de peste 25 de ani”, susţin reprezentanţii Trefis. „Având în minte aceste cifre, declinul utilizatorilor cu vârsta cuprinsă între 13 şi 24 de ani devine aproape irelevant”.