Conducerea reţelei de socializare Facebook a anunţat că a cumpărat cu 19 miliarde de dolari aplicaţia de mesagerie instant WhatsApp, aceasta fiind achiziţia cea mai importantă din istoria celei mai populare reţele de socializare din lume. Facebook va plăti patru miliarde de dolari în numerar şi 12 miliarde în acţiuni. Pe lângă cei 16 miliarde de dolari, fondatorii şi angajaţii WhatsApp vor primi acţiuni în valoare de 3 miliarde de dolari. ”WhatsApp este pe punctul de a conecta un miliard de persoane. Serviciile care ating un astfel de nivel au o valoare neverosimilă”, a afirmat Mark Zuckerberg. ”WhatsApp a construit un serviciu de mesagerie mobilă în timp real care deţine o poziţie de lider şi care creşte foarte rapid”, subliniază Facebook. Grupul dezvăluie că WhatsApp are peste 450 de milioane de utilizatori lunar, dintre care 70% sunt activi zilnic, şi că peste un milion de persoane îşi deschid un cont în fiecare zi. Volumul de mesaje trimise se apropie de volumul total al SMS-urilor operatorilor de telecomunicaţii la nivel mondial. Investitorii par mai puţin entuziaşti la Bursa din New York, unde acţiunile Facebook au scăzut cu 4,50%, la 65 de dolari, în jurul orei 22.30 GMT, după anunţ.
Fondatorul WhatsApp, Jan Koum, va intra în rândurile miliardarilor îmbogăţiţi pe internet, după încheierea tranzacţiei de 19 miliarde de dolari. Pentru Jan Koum, de 38 de ani, noul statut contrastează cu tinereţea petrecută în SUA, ca adolescent imigrant din Ucraina, crescut într-o familie asistată social. Aversiunea sa faţă de publicitate şi folosirea datelor personale ale utilizatorilor pentru a vinde reclame provine din copilăria petrecută în comunism, cu teama permanentă de poliţia secretă. Sequoia Capital este singurul investitor care a avut încredere în WhatsApp şi a finanţat devreme dezvoltarea companiei. Sequoia va fi, de altfel, al treilea mare câştigător al mutării Facebook.
WhatsApp nu adună informaţii referitor la numele, sexul, adresa sau vârsta utilizatorilor. Pentru utilizarea serviciului este suficientă confirmarea numărului de telefon. Angajat la Yahoo până în 2007, Jan Koum a părăsit compania alături de programatorul Brian Acton, deziluzionaţi de obsesia cu publicitatea a companiilor de servicii online. În 2009, cei doi au înfiinţat propria firmă, cu o strategie bazată pe crearea unei aplicaţii de mesagerie uşor de utilizat, ignorând complet advertisingul. ”Nimeni nu se trezeşte dimineaţa gândindu-se la publicitate, nimeni nu adoarme cu gândul la noile reclame pe care le va vedea mâine. Fără publicitate! Fără jocuri! Fără şmecherii!”, scria Koum în 2012, într-o postare pe blog. Strategia a dat roade. În cinci ani, WhatsApp a acumulat 450 de milioane de utilizatori activi lunar, de două ori mai mulţi decât Twitter.
Jan Koum va primi un post de director în Consiliul de Administraţie al Facebook, compania care operează cea mai mare reţea de socializare din lume, cu peste 1,2 miliarde de utilizatori, afaceri de opt miliarde de dolari pe an şi o capitalizare de piaţă de 173 miliarde de dolari. Brian Acton, de 44 de ani, a crescut în statul american Michigan şi a fost cel de-al 44-lea angajat al Yahoo. În perioada petrecută la Yahoo, Brian Acton s-a ocupat de publicitate, comerţ electronic şi servicii de călătorie. A investit în timpul boom-ului dot-com şi a pierdut milioane de dolari odată cu spargerea balonului speculativ. Jan Koum a fost adus la Yahoo de Brian Acton, care i-a fost mentor. În 2009, Brian Acton anunţa pe Twitter că a încercat să se angajeze la Facebook, dar a fost respins. Câteva luni mai târziu, cei doi au fondat WhatsApp, cu scopul de a crea o platformă de mesagerie uşor de utilizat, care permite utilizatorilor să evite tariful perceput de operatorii de telefonie mobilă pentru SMS-uri. Noua companie nu a investit în marketing şi nu a angajat un specialist în relaţii cu publicul, pariind că aplicaţia va deveni populară datorită recomandărilor câştigate din partea utilizatorilor. WhatsApp a luat avânt în cercuri de prieteni sau familii separate de graniţe, în special în Europa, unde costul SMS-urilor internaţionale reprezintă o problemă. Însă Jan Koum şi Brian Acton au preferat discreţia. Sediul companiei din Mountain View, California, nu are nici măcar un panou la intrare. Strategia WhatsApp de a ignora complet publicitatea contrazice flagrant modelul de afaceri al Facebook, care caută permanent noi modalităţi de a vinde spaţiu publicitar şi de a transforma în venituri volumele uriaşe de informaţii pe care le acumulează despre utilizatorii săi.