Facebook clarifică modul de utilizare a datelor utilizatorilor, la solicitarea CE

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Facebook clarifică modul de utilizare a datelor utilizatorilor, la solicitarea CE

Modelul de afaceri, pe înţelesul tuturor
Lifestyle 10 Aprilie 2019 / 17:48 579 accesări

Facebook va introduce în clauzele de utilizare a serviciilor sale dispoziţii suplimentare de natură să explice faptul că utilizatorii beneficiază de acces gratuit la serviciile sale, în schimbul acordului de a-şi pune la dispoziţie datele şi de a primi materiale publicitare, anunţă Comisia Europeană

În plus, clauzele Facebook vor explica în mod clar că modelul său de afaceri se bazează pe vânzarea de servicii de publicitate ţintite către comercianţi prin folosirea datelor aferente profilurilor utilizatorilor.

Schimbările au fost efectuate în baza solicitărilor Comisiei Europene și ale autorităţilor de protecţie a consumatorilor.

MODELUL DE AFACERI FACEBOOK

De asemenea, noile clauze explică în detaliu ce servicii bazate pe utilizarea datelor utilizatorilor sunt vândute de Facebook către terţi, cum pot fi închise conturile de către utilizatori şi din ce motive pot fi dezactivate acestea. Aceste modificări au loc în urma unor dialoguri menite să ducă la informarea completă a utilizatorilor cu privire la modelul de afaceri al Facebook într-un limbaj simplu şi cuprinzător.

Věra Jourová, comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen, a salutat acordul: „Astăzi, Facebook dă în sfârşit dovadă de angajament faţă de o transparenţă sporită şi de un limbaj simplu în clauzele de furnizare a serviciilor sale. Societăţile care doresc să recâştige încrederea utilizatorilor după scandalul Facebook/Cambridge Analytica nu ar trebui să îşi ascundă în spatele unor termeni juridici complicaţi modul în care câştigă miliarde de pe urma datelor utilizatorilor. Acum, utilizatorii vor înţelege în mod clar că datele lor sunt folosite de către Facebook pentru a vinde mesaje publicitare ţintite. Unindu-şi forţele, autorităţile de protecţie a consumatorilor şi Comisia Europeană apără drepturile consumatorilor din UE.”

SCANDALUL CAMBRIDGE ANALYTICA

În urma scandalului Cambridge Analytica şi în urma anchetei privind platformele de comunicare socială din 2018, Comisia Europeană şi autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor au solicitat Facebook să informeze în mod clar utilizatorii cu privire la modul în care este finanţată şi cu privire la veniturile obţinute din utilizarea datelor utilizatorilor. Acestea au mai solicitat şi alinierea restului clauzelor de furnizare a serviciilor platformei la legislaţia UE privind protecţia consumatorilor.

În plus, ca urmare a acţiunii de asigurare a respectării normelor, Facebook a mai modificat şi: politica sa cu privire la limitarea răspunderii, recunoscându-şi acum răspunderea în caz de neglijenţă, spre exemplu în cazul în care datele au fost prelucrate necorespunzător de către terţi; capacitatea sa de a modifica în mod unilateral termenele şi condiţiile prin limitarea acesteia la cazurile în care modificările sunt rezonabile, luând în considerare şi interesul consumatorilor; normele privind păstrarea temporară a conţinutului care a fost şters de către utilizatori. Conţinutul de acest tip poate fi păstrat numai în anumite cazuri – spre exemplu în scopul conformării unei cereri de executare din partea unei autorităţi – şi pentru o perioadă de maximum 90 de zile din motive de natură tehnică; limbajul ce clarifică dreptul de apel al utilizatorilor cărora le-a fost şters conţinutul.

REGULAMENTUL UE

Facebook va finaliza punerea în aplicare a tuturor angajamentelor sale cel târziu la sfârşitul lunii iunie 2019. Comisia şi Reţeaua de cooperare pentru protecţia consumatorilor vor urmări îndeaproape procesul de punere în aplicare a modificărilor.

Dacă Facebook nu îşi va îndeplini angajamentele, autorităţile de protecţie a consumatorilor ar putea decide să recurgă la măsuri de executare, inclusiv la sancţiuni.

Regulamentul UE privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului creează legături între autorităţile naţionale pentru protecţia consumatorilor în cadrul unei reţele paneuropene de asigurare a respectării legislaţiei. Pe baza acestui regulament, o autoritate naţională dintr-o ţară a UE poate solicita sprijinul omologului său din altă ţară a UE pentru a pune capăt unei încălcări la nivel transfrontalier a legislaţiei UE privind protecţia consumatorilor.

Reţeaua de cooperare pentru protecţia consumatorilor a efectuat o evaluare comună, coordonată de Direcţia generală concurenţă, consumatori şi prevenirea fraudelor (link is external) din Franţa (DGCCRF), a clauzelor Facebook de furnizare a serviciilor şi a solicitat atât Facebook, cât şi Twitter şi Google+, o serie de modificări în scopul îmbunătăţirii unor clauze contractuale.



12