Facebook se dă bine pe lângă utilizatori

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Informaţii vitale

Facebook se dă bine pe lângă utilizatori

Monden 29 August 2013 / 00:00 394 accesări

RAPORT DE... TRANSPARENŢĂ După ce a cam picat la examenul de loialitate faţă de utilizatorii săi, în contextul informaţiilor date publicităţii despre amplul program de supraveghere electronică al autorităţilor americane, Facebook vrea să îşi refacă imaginea. Într-un efort inedit de a-şi dovedi transparenţa, conducerea Facebook a decis să dea publicităţii un raport despre cererile pe care le-a primit din partea autorităţilor. Anterior, Microsoft şi Google au dezvăluit propriile statistici despre gestionarea informaţiilor utilizatorilor lor. Din raport reiese că agenţi guvernamentali din 74 de ţări au solicitat informaţii despre 38.000 de utilizatori Facebook. Mai bine de jumătate dintre cereri au venit din partea autorităţilor americane.

În ceea ce priveşte cea mai mare reţea de socializare din lume, informaţiile utilizatorilor săi sunt greu de gestionat de un factor de autoritate singur. Utilizatorii îşi pot face cont de oriunde din lume, apoi îl pot gestiona din orice locaţie din lume, astfel că informaţiile despre aceştia nu capătă sens decât într-un efort transfrontalier al agenţiilor de spionaj sau al Interpolului. Facebook şi Twitter au devenit adevărate platforme sociale pentru a lansa campanii împotriva unor guverne represive, de exemplu protestele îndreptate împotriva prim-ministrului turc, Recep Tayyip Erdogan. Premierul islamist chiar a catalogat reţelele de socializare drept „cea mai mare ameninţare la adresa societăţii”, iar Facebook s-a văzut nevoită să dezmintă în mod oficial că a furnizat informaţii sensibile despre utilzatorii săi autorităţilor turce, care declanşaseră o amplă campanie împotriva celor care îndemnau la proteste pe conturile lor. Totuşi, raportul dat publicităţii ieri arată că oficialii din Turcia au făcut 96 de cereri pentru a obţine informaţii despre 173 de utilizatori. Facebook a acceptat 45 dintre aceste cereri, fiind, cel mai probabil, dovedite fapte cu caracter penal. Purtătoarea de cuvânt a reţelei de socializare, Sarah Feinberg, nu a furnizat detalii în acest sens, dar a subliniat din nou că Facebook nu a furnizat informaţii referitoare la protestele de la Istanbul. Aceasta a evidenţiat că serviciul legal al companiei sale a refuzat 60% dintre cererile pe care le-a primit din partea autorităţilor la nivel mondial, de la fondarea sa.

36 DE UTILIZATORI ROMÂNI, PÂRÂŢI Facebook are peste un miliard de utilizatori la nivel mondial. Principalul său adversar par a fi autorităţile americane, care, din ianuarie până în iunie 2012, au cerut informaţii despre 21.000 de utilizatori, în creştere faţă de perioada similară a anului precedent. În 80% dintre cazurile semnalate în SUA, Facebook a fost nevoită să furnizeze informaţiile cerute de autorităţi. Pe locurile următoare s-au clasat India - cu 3.000 de cereri, Marea Britanie, Franţa, Germania şi Italia - fiecare cu 1.500 de cereri. Autorităţile române au trimis către Facebook un număr de 16 solicitări legate de 36 de utilizatori, iar cea mai mare reţea de socializare din lume a răspuns afirmativ la 63% dintre ele. Dintre ţările vecine, Ungaria a trimis 25 de cereri, iar Bulgaria şi Serbia - câte una. Facebook numeşte acest raport unul de transparenţă, dar pentru a-i dovedi acest caracter mai este drum lung, pentru că menţionează doar cifre, fără a preciza exact motivele pentru care guvernele au cerut date suplimentare despre respectivii utilizatori.

VIAŢĂ SOCIALĂ ONLINE Reţeaua Facebook este tot mai populară, meritat sau nu. Cei mai mulţi bebeluşi îşi fac debutul pe Facebook în doar o oră de la naşterea lor, părinţii dorind să-i prezinte cât mai repede pe reţelele de socializare online. Studiul a examinat impactul pe care îl are în social media, modul în care noii părinţi distribuie informaţii şi imagini despre copiii lor. Studiul mai sugerează faptul că naşterea prinţului George, fiul prinţului William şi al soţiei sale, Catherine, a încurajat 74% dintre părinţi să posteze mai multe fotografii cu bebeluşii şi cu copiii lor pe reţelele de socializare online. 2.367 de părinţi care au copii cu vârste de până în 5 ani au fost întrebaţi cât de repede au postat o imagine cu copilul lor nou-născut pe o reţea de socializare online. Media de timp a fost de 57,9 minute. Dintre părinţii chestionaţi, 62% au spus că ei personal au încărcat imagini cu copiii lor pe reţelele de socializare, în timp ce 22% dintre aceştia au spus că fotografiile au fost postate de alţi membri ai familiilor lor. Restul de 16% dintre părinţi au afirmat că imaginile cu copiii lor au fost postate online de prieteni de-ai lor.

Facebook şi Instagram domină topul celor mai populare site-uri în privinţa publicării de fotografii cu nou-născuţi: 77% dintre imaginile cu bebeluşi sunt postate pe Facebook, în timp ce 48% pe Instagram. 64% dintre părinţi au spus că au postat fotografii cu copiii lor pe reţele de socializare online de cel puţin trei ori pe săptămână, în timp ce 21% au spus că au încărcat astfel de imagini de cel puţin trei ori pe lună. Doar 6% dintre părinţii chestionaţi au spus că nu postează niciodată fotografii cu copiii lor pe reţele sociale online. Printre motivele pentru care părinţii postează fotografii cu bebeluşii lor pe reţele de socializare online se numără faptul că în acest fel pot să îi ţină la curent pe membrii familiei şi pe prieteni (56%).

Alte motive pentru postarea online a acestor imagini de către părinţi sunt exprimarea dragostei pentru copiii lor (49%), dar şi faptul că reţelele de socializare online sunt un mediu ideal pentru a stoca amintiri (34%). Un alt motiv este acela că, astfel, părinţii au o modalitate foarte bună de a înregistra primii ani din viaţa copiilor lor (28%). 22% dintre părinţi afirmă că în acest fel pot să se laude cu fotografii cu copiii lor mai bune decât ale altor părinţi.



12