Publicitatea la tratamentele care necesită prescripţie medicală este interzisă pe posturile de televiziune şi radio, însă radiodifuzorii pot difuza reclamă la cabinete medicale, clinici şi farmacii, potrivit unor modificări ale Codului audiovizualului, adoptate, ieri, de membrii Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA). Astfel, la secţiunea „Publicitate la produsele medicale” din noul Cod al audiovizualului este prevăzut faptul că: “Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul pentru produsele şi tratamentele medicale care necesită prescripţie medicală”. Pe de altă parte, CNA a decis să elimine interdicţia privind publicitatea pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat şi private (cabinete, clinici, spitale, farmacii etc.), difuzată pe televiziune şi radio. Înainte de actuala modificare a Codului, era interzisă orice formă de publicitate pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat şi private. “Am ridicat interdicţia privind publicitatea la servicii medicale. Publicitatea la suplimente alimentare, alimente cu destinaţie nutriţională specială, produse pentru slăbit va putea include numai menţiunile autorizate prin regulamentul european”, a declarat Răsvan Popescu, preşedintele CNA, după votul Consiliului. Totodată, promovarea medicamentelor în serviciile media audiovizuale va include, în mod obligatoriu, următoarele: denumirea produsului; denumirea comună, dacă produsul conţine un singur ingredient activ; indicaţia terapeutică (afecţiunile pentru care se foloseşte produsul medicamentos); d) avertizarea sonoră “Acesta este un medicament. Citiţi cu atenţie prospectul”. Această avertizare trebuie difuzată “în condiţii care să asigure o percepţie clară a mesajului, printr-o pronunţare normală, neaccelerată”. De asemenea, este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse şi tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente. Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping în care personal medical sau farmacişti recomandă ori avizează produse alimentare destinate minorilor, produse şi tratamente medicale sau suplimente alimentare. Pe de altă parte, publicitatea şi teleshoppingul la produsele homeopate trebuie să includă în mod obligatoriu avertizarea: “Acesta este un produs homeopat. Citiţi cu atenţie prospectul/informaţiile de pe ambalaj”. Durata avertizării va fi de minimum trei secunde şi va fi difuzată la sfârşitul spotului publicitar; pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât şi vizual. De asemenea, publicitatea şi teleshoppingul la produsele şi tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea sonoră şi scrisă: “Consultaţi medicul înainte de a urma dieta”.