Tehnologia oferă posibilităţi multiple, ajutându-ne să fim mereu conectaţi la reţelele de socializare sau la plaltformele online, facilitându-ne viaţa prin smartphone-uri, tablete sau laptopuri performante. Dar, pentru ca ele să îşi îndeplinească funcţiile corect, este nevoie de o conexiune la internet, care, în prezent, poate fi accesat cu uşurinţă de aproape oriunde. Cafenelele, barurile, mall-urile, hotelurile, firmele, instituţiile publice, toate vin în întâmpinarea posibililor vizitatori şi le oferă acestora internet wireless gratuit pentru a accesa site-urile sau aplicaţiile dorite. Compania Google, prin intermediul Institute of International Business & Research, a realizat un studiu online cu privire la utilizarea internetului şi a noilor tehnologii. Studiul a inclus cinci ţări, respectiv Polonia, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria şi România, din care au fost aleşi câte 1.000 de respondenţi cu vârsta de peste 15 ani, care folosesc internetul în mod regulat. Potrivit cercetării, românii sunt cei mai mobili utilizatori de internet din această parte a Europei. Majoritatea îşi încep ziua online, scriu bloguri şi au o atitudine foarte deschisă faţă de noile tehnologii. Totodată, ei apreciază tabletele şi smartphone-urile mai mult decât polonezii şi maghiarii şi vor să fie online chiar şi atunci când se află pe o insulă pustie. Numai 32% dintre români folosesc internetul aproape în fiecare zi, comparativ cu Ungaria - 62% şi Slovacia - 61%, iar 45% dintre români intră pe internet cel puţin o dată pe săptămână. De asemenea, 67% folosesc smartphone-uri sau telefoane mobile pentru a se conecta la internet, iar 32% folosesc tabletele. Paginile de socializare sunt accesate de 75% dintre români şi 72% dintre ei comunică online prin mesaje text. În România laptopurile şi calculatoarele personale sunt folosite cel mai des pentru căutări online, în timp ce smartphone-urile şi tabletele se folosesc pentru accesarea reţelelor de socializare. Românii sunt penultimii în ceea ce priveşte cumpărăturile online, doar 60% folosind acest sistem. Tot ei sunt cei mai împătimiţi autori de bloguri dintre toate ţările participante în studiu: 12% deţin bloguri, în timp ce, în celelalte ţări, procentul abia ajunge la 7%. După căutarea pe internet, mediile de socializare sunt principalul motiv al accesării internetului de românii conectaţi. 75% intră frecvent pe reţelele de socializare, Facebook fiind lider incontestabil: 97% dintre românii care folosesc mediile de socializare au un cont pe această reţea. 58% dintre utilizatori îşi verifică paginile personale pe smartphone şi 45% pe tabletă. În ceea ce priveşte divertismentul video, YouTube este principala sursă: 68% dintre utilizatorii de internet urmăresc videoclipuri aici.
SMARTPHONE-UL, CALCULATOR DE BUZUNAR Designul şi capacităţile telefoanelor din ziua de azi le transformă în adevărate calculatoare de buzunar, pe care oamenii le folosesc tot mai mult şi pentru alte opţiuni. Alarma, ceasul şi camera sunt cele mai populare aplicaţii smartphone şi aproximativ 80% dintre români le folosesc. Dacă este conectat la internet, funcţiile informative şi de divertisment ale smartphone-ului sunt considerate mai utile decât cele ale unui telefon obişnuit. În ceea ce priveşte divertismentul pe smartphone, utilizatorii români apreciază cel mai mult jocurile - 68%, muzica - 57% şi fotografia - 47%. Românii conectaţi la internet îşi petrec majoritatea timpului liber online navigând pe internet în căutare de ştiri şi întâmplări interesante - 58% sau stând pe reţelele de socializare şi folosind instrumentele de comunicare - 41%.
FEMEI VERSUS BĂRBAŢI Femeile şi bărbaţii au obiceiuri diferite privind folosirea internetului în viaţa de zi cu zi. Persoanele de sex feminin folosesc internetul pentru a socializa mai des decât bărbaţii, iar aceştia descarcă aplicaţii şi urmăresc programe TV online ceva mai des decât femeile. Dacă ar ajunge pe o insulă pustie, jumătate dintre femei ar alege să ia cu ele un calculator sau un smartphone conectat la internet. În cazul bărbaţilor, prima opţiune ar fi un cuţit - 36%, însă la o distanţă foarte mică de dispozitivul conectat online - 34%. Majoritatea românilor îşi încep ziua online intrând pe internet de îndată ce se trezesc - 32%. Atunci când îşi petrec timpul liber online, bărbaţii citesc mai multe ştiri şi informaţii decât femeile, 63% faţă de 53%, în timp ce femeile preferă să interacţioneze social şi comunică online mai mult decât bărbaţii, 47% faţă de 36%.
ÎNTÂLNIRILE ONLINE Întâlnirile online nu reprezintă o idee bună pentru români, deoarece 58% consideră că internetul nu este un loc potrivit pentru a începe o relaţie, dar cred că este un loc bun pentru a-şi face prieteni. Numai unul din cinci români prezenţi în spaţiul online are încredere în internet în privinţa relaţiilor romantice, bărbaţii fiind mai dispuşi să stabilească întâlniri online decât femeile, 26% faţă de 18%. Majoritatea românilor îşi caută numele pe Google - 60%, iar femeile sunt mai curioase decât bărbaţii. 57% caută numele partenerului pe Google, în timp ce 48% dintre bărbaţi caută informaţii despre "jumătatea" lor.