Feroviarii pot alege între disponibilizare şi reducerea timpului de lucru

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Feroviarii pot alege între disponibilizare şi reducerea timpului de lucru

Social 16 Iunie 2009 / 00:00 1848 accesări

Conducerea CFR Marfă şi feroviarii şi se întîlnesc, mîine, pentru a hotărî care sînt soluţiile pentru reducerea fondului de salarii - disponibilizări sau reducerea timpului de lucru - pentru a nu fi repetate întîrzierile cu acordarea drepturilor salariale, compania anunţînd o reducere de 44%. Preşedintele Federaţiei Mişcare-Comercial, Gheorghe Popa, a declarat, ieri, că miercuri va avea loc o întîlnire cu administraţia CFR Marfă, pentru a lua împreună o decizie cu privire la reducerea cheltuielilor, urmînd ca, pînă atunci, să facă un sondaj printre angajaţi. „Vom face un sondaj şi vom întreba fiecare angajat în parte ce preferă, diponibilizări sau reducerea timpului de lucru”, a precizat Popa. Liderul sindical a subliniat că, din informaţiile sale, angajaţii de la CFR Marfă vor primi, astăzi, a doua tranşă din lichidarea pe luna mai, dar este posibil să mai fie întîrzieri cu salariile. “Întîlnirea de miercuri are ca scop găsirea unor soluţii pentru a nu se repeta situaţiile în care angajaţii îşi primesc banii cu întîrziere. Părerea mea personală este însă că aceste întîrzieri cu salariile vor mai fi”, a subliniat Popa. Angajaţii CFR Marfă primesc avansul din salariul pe luna mai în două tranşe şi cu întîrziere de două săptămîni, iar lichidarea aferentă o vor încasa cu o întîrziere de circa trei săptămîni, o soluţie luată în calcul pentru rezolvarea problemelor financiare fiind reducerea fondului de salarii cu 44%. “Angajaţii CFR au primit jumătate din avansul aferent lunii mai, pe care trebuiau să-l încaseze pe data de 30 mai, pe 12 iunie, iar cealaltă jumătate a avansului va fi încasată pe 19 iunie. Lichidarea pe luna mai, care trebuia plătită luni (15 iunie - n.r.), va fi virată pînă la sfîrşitul acestei luni sau în prima săptămînă din luna iulie”, a declarat directorul general al CFR Marfă, Călin Graţian. El a explicat întîrzierile salariale prin faptul că societatea trebuie să plătească în această lună o tranşă dintr-un împrumut sindicalizat de 120 de milioane de euro, contractat în 2007 de la un consorţiu de bănci. “Virarea lichidării va întîrzia în fiecare lună, pînă nu se va lua o măsură în zona socială. Veniturile CFR Marfă au scăzut anul acesta cu 44%, iar cheltuielile cu salariile au o pondere de 92% din venituri. Anul trecut, salariile erau 38-39% din venituri, iar în anul 2005 acestea aveau o pondere de 20%”, a mai spus directorul CFR Marfă, adăugînd că singura soluţie este reducerea cheltuielilor companiei într-o proporţie similară cu cea a reducerii veniturilor. “Ca să supravieţuim, va trebui să reducem cheltuielile cu 15-20 de milioane de lei în fiecare lună. Acum analizăm, împreună cu reprezentanţii salariaţilor, care este este cea mai bună soluţie de reducere a acestor cheltuieli”, a afirmat directorul societăţii. Graţian a explicat că o variantă ar fi disponibilizarea de personal, iar în cazul în care aceasta nu se va întâmpla, va fi nevoie de o reducere a normei de lucru şi, implicit, a salariilor. “Dacă nu facem disponibilizări, va trebui să reducem norma de lucru cu cît au scăzut şi încasările, adică cu 44%. Salariile, în acest caz, vor scădea proporţional. Altă soluţie nu văd”, a explicat oficialul CFR Marfă.

Potrivit acestuia, societatea a redus “tot ce se putea reduce” din cheltuieli, respectiv s-au reziliat contractele cu firmele de pază şi cu cele de salubrizări. “Acum, salariaţii se ocupă şi de pază, şi de salubrizare, şi de întreţinerea centralelor termice. După aceste reduceri, am ajuns acum să vorbim şi de zona socială”, a precizat Graţian. Menţionăm că operatorul nu se află pentru prima oară în situaţia de a întîrzia plata salariilor.

Amintim că CFR Marfă are aproximativ 17.500 de angajaţi şi că ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, declara, la sfîrşitul lunii aprilie, că activitatea CFR Marfă a scăzut în acest an cu 44% faţă de 2008. Menţionăm că printr-o situaţie similară au trecut, săptămîna trecută, şi angajaţii de la CFR SA, ale căror salarii au fost virate cu întîrziere. Din acest motiv, angajaţii CFR SA, companie care administrează infrastructura feroviară, au declanşat, săptămîna trecută, un protest spontan, acţiune care a afectat circulaţia a 25 de trenuri. La începutul lunii iunie, CFR SA a informat sindicatele că se confruntă cu probleme financiare foarte mari şi că transferurile bancare pentru plata salariilor se vor face eşalonat. Ministrul Transporturilor avertiza atunci că, dacă angajaţii companiilor feroviare de stat nu vor renunţa la anumite sporuri, se poate ajunge în situaţia în care ministerul să nu poată plăti salariile.



12