Ceremonia de decernare a premiilor, urmată de un spectacol inedit, a încheiat, sîmbătă seară, la Pavilionul Expoziţional, cea de-a patra ediţie a Festivalului Internaţional al Producătorilor de Film Independenţi (IPIFF). O ediţie de criză, care s-a reflectat nu numai în bugetul mai mic cu 40%, dar şi asupra cotei de audienţă a acestui eveniment. Filmul românesc se află pe o poziţie marginală pe propria piaţă, iar entuziasmul şi popularitatea încă se lasă aşteptate atunci cînd vine vorba despre lungmetrajele autohtone. Decernarea premiilor nu a împărtăşit, însă, pesimismul legat de viitorul producţiei de film, ci dimpotrivă, s-a inspirat din tinereţea şi speranţele începutului de drum ale studenţilor şcolilor de film. Competiţia dedicată scurtmetrajelor studenţeşti s-a înscris prima în palmaresul festivalului. Ramona Bădescu, în dublă postură de prezentatoare a ceremoniei de premiere şi membră a juriului secţiunii de lungmetraj, alături de Dinu Tănase, producătorul festivalului, au anunţat categoriile de premii, prezentate şi apoi înmînate de membri ai juriilor sau de invitaţi ai festivalului.
Primul premiu al serii a încununat cel mai bun film experimental pentru „Ayahuska\" de Cătălin Toma, student la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti (UNATC). Juriul, format din regizorul Laurenţiu Damian, producătorul Mihai Orăşanu, criticul de film Dana Duma, scenograful Gheorghe Bălăşoiu şi monteurul Dan Nanoveanu au acordat premiul pentru cel mai bun film de animaţie lui Ordog-Gyarfas Agosta, reprezentînd Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca pentru „Crack\". Cel mai bun scenariu a fost atribuit ex-aequo Ralucăi Mirescu şi lui Tudor Jurgiu de la UNATC, pentru scurtmetrajul „Picnic” şi lui Dan Doroftei, student al Universităţii „Hyperion”, pentru „Noroc\". Premiul pentru cea mai bună imagine i-a revenit lui Daniel Coşu, student la UNATC, pentru „Şi noi\". Cel mai bun film a fost desemnat „Drumul lung spre casă\", semnat de Anamaria Chioveanu din cadrul UNATC. Autoarei i-a revenit scuterul, Marele Premiu din competiţia Şcolilor de Film. Vocaţia de educaţie a acestui festival a fost dovedită, anul acesta, şi de programul competiţional „Drop of Sea”, adresat în premieră liceenilor constănţeni, care au putut propune filmuleţe. Au atras atenţia „L.I.F.E.\", la care şi-au adus contribuţia Constantin Sorin Bîzgă, Cristina Ioniţă, Andreea Frătea, Robert Turcu şi Ovidiu Bălaşa, alături de profesorul coordonator Claudia Enculescu din cadrul Liceului Traian şi „Şi cînd ziua va veni\", semnat de Dragoş Stan, Simina Alexe, Adriana Pîrvan şi Răzvan Adamache, coordonaţi de Violeta Tănăsescu, de la acelaşi liceu.
„Weekend cu mama\", de Stere Gulea, a cîştigat Marele Premiu la IPIFF
Emoţiile au mai crescut în intensitate, odată cu anunţarea premiilor secţiunii de scurtmetraje. Juriul format din Manuela Cernat, prorector UNATC şi membră a Galei Asociaţiei Profesioniştilor de Televiziune din România, actriţa, cîntăreaţa şi prezentatoarea de televiziune Ramona Bădescu, jurnalistul Cristian Tudor Popescu, profesor în cadrul UNATC, Catedra de Comunicare Audio-Vizuală, regizorul de teatru Alexandru Tocilescu şi Sorin-Lucian Ionescu, directorul de programe al Neptun TV, scenarist, realizator TV şi director de strategie, promovare şi imagine al Teatrului de Stat Constanţa, a ales „Nunta lui Oli\", în regia lui Tudor Jurgiu drept cel mai scurtmetraj de ficţiune. Anton Octavian a primit premiul pentru cel mai bun film de animaţie pentru „Ceaţa\".
Punctul culminant al ceremoniei a început cu anunţarea cîştigătorilor secţiunii de lungmetraj, care a grupat producţii de ficţiune şi documentar. Trofeul „Marea Neagră” pentru debut i-a revenit tinerei cineaste Florina Titz, originară din Constanţa, pentru „Trip\", singurul film realizat 100% independent din cadrul IPIFF. Tot un premiu de debut pentru primul lungmetraj de ficţiune realizat i-a fost acordat producătorului Ada Solomon, pentru „Cea mai fericită fată din lume\", în regia lui Radu Jude. Trofeul „Marea Neagră” pentru cel mai bun documentar i-a revenit producătorului Roxana Comes, pentru „Ciobanul zburător\", în regia lui Cătălin Muşat. A venit apoi rîndul premiilor speciale. Consiliul Judeţean Constanţa (CJC), reprezentat de Cristian Zgabercea, directorul Direcţiei de Cultură din cadrul CJC, i-a acordat un premiu special lui Sergiu Nicolaescu, marele regizor aflîndu-se în competiţie cu lungmetrajul „Carol l\", iar premiul de excelenţă i-a revenit lui Sorin Botoşăneanu, rectorul UNATC. Cel mai important premiu al serii, Trofeul „Marea Neagră” pentru cel mai bun lungmetraj de ficţiune i-a revenit producţiei „Weekend cu mama\", semnat de Stere Gulea. Este vorba, de asemenea, despre un premiu obţinut de un reprezentant al Dobrogei, un cineast ce revine cu un nou lungmetraj după o lungă întrerupere. „Weekend cu mama\" este un lungmetraj născut din provocarea pe care regizorul şi-a lansat-o pentru a se regăsi în realitatea şi sistemul bazate pe contextul social, economic şi politic al societăţii româneşti.
Ultima seară a Festivalului Internaţional al Producătorilor de Film Independenţi s-a încheiat cu o provocare, concertul-eveniment Addictive Tv, precedat de un minirecital Şuie Paparude. Filmul şi muzica sînt, poate, cea mai bună dovadă a sincretismului artelor. S-au îmbinat armonios, s-au completat şi nuanţat, s-au înfrumuseţat şi acompaniat în redarea firului narativ al poveştii cinematografice. Muzica de film împlineşte, anul acesta, 100 de ani, iar de pe vremea lui Saint Saëns, considerat a fi primul compozitor al unei coloane sonore de filme pentru „L’Assassinat du duc de Guise\", în 1908, lucrurile au evoluat cu dinamism. Predispoziţia majorităţii oamenilor de a percepe mediul sau lumea înconjurătoare prin canalul senzorial vizual face din film cea mai populară artă şi asigură rate de audienţă ridicate pentru televiziune. Trupa Addictive Tv combină sound-ul electro beat cu influenţe de ska cu imaginea, sunetele şi muzica de film. Au fost uşor de recunoscut imagini din „Desperado\", „Tigru şi Dragon\", „Reservoir Dogs\", „Fast and Furious\", dar şi celebra urmărire cu Mini-uri din clasicul „Jaf în stil italian\". Festivalul a ajuns la final pe note înalte, pe măsura speranţelor în viitoarele ediţii.