Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei (MCSI) va finanţa dezvoltarea de reţele fixe şi mobile pentru asigurarea accesului fiecărui cetăţean la servicii de telefonie pînă la finele anului 2012, renunţîndu-se la soluţia telecentrelor, conform Strategiei pentru serviciul universal. Documentul privind Strategia naţională privind implementarea serviciului universal în sectorul comunicaţiilor electronice a fost adoptat, la 27 mai, printr-un ordin al ministrului Comunicaţiilor, Gabriel Sandu. „Prin noua strategie se va miza pe dezvoltarea de infrastructurã şi se va renunţa la soluţia telecentrelor. Se va pune accent pe dezvoltarea de reţele atît fixe, cît şi mobile, care vor furniza servicii la punct fix. Ele vor fi finanţate din fondul de serviciu universal şi vor asigura accesul populaţiei în procent de 100% pînă în 2012”, arată Ministerul Comunicaţiilor. Potrivit datelor Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), 633 de telecentre au fost scoase la licitaţie în perioada 2004-2008. În luna februarie 2009, autoritatea a anunţat că a achitat suma de 9,52 milioane de lei pentru acoperirea cheltuielilor de întreţinere şi funcţionare a 247 de telecentre. Banii provin din Fondul de Serviciu Universal, separat de bugetul ANCOM şi constituit în perioada 2004-2006 din contribuţiile furnizorilor de comunicaţii electronice. Amplasate în localităţi fără acces la servicii de comunicaţii, telecentrele sînt spaţii publice dotate cu cel puţin două aparate telefonice, două calculatoare conectate la Internet şi un fax, în cadrul căruia utilizatorii pot iniţia şi primi apeluri telefonice locale, naţionale şi internaţionale şi utiliza poşta electronică. Potrivit datelor ANC, din cele 633 de telecentre scoase la licitaţie, 414 sînt funcţionale. Strategia privind serviciul universal prevede realizarea de investiţii în infrastructură care vor fi destinate zonelor neacoperite sau acoperite parţial cu servicii de comunicaţii. În sectorul telefoniei mobile activează Orange România - 10,118 milioane de clienţi (martie 2009), Vodafone România - 9,588 milioane de utilizatori (martie 2009), Cosmote România - 6,1 milioane de clienţi (martie 2009), RCS&RDS - 1,3 milioane de abonaţi (mai 2009) şi Telemobil (Zapp Mobile) - 500.000 (cifră valabilă în iunie 2007). La sfîrşitul anului 2008, rata de penetrare la 100 locuitori a telefoniei mobile în România, calculată în funcţie de numărul de cartele SIM active, ajunsese la 113,8%, respectiv 24,5 milioane de persoane. Pe segmentul telefoniei fixe activează 50 de furnizori, care administrează 5,04 milioane de linii utilizate de 4,13 milioane de abonaţi. Numărul de linii fixe a crescut cu 18% faţă de anul 2007, iar rata de penetrare a ajuns astfel la 23,4% la nivel de populaţie, cu 3,6 puncte procentuale mai mult faţă de decembrie 2007.