Filmul, încă departe de a fi o afacere în România (l)

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Filmul, încă departe de a fi o afacere în România (l)

Cultură 16 Decembrie 2009 / 00:00 398 accesări

 RECÂŞTIGAREA PIEŢEI PROPRII  Filmul european a avut o cotă de piaţă de 28,4% din totalul admisiilor în sălile de cinema, aproape egalând recordul din 2007, de 28,6%. Succesul producţiilor naţionale a contribuit decisiv. 14 state au înregistrat creşteri ale cotei de piaţă pentru filmul lor naţional, iar în 11 s-au concretizat recorduri ale numărului de spectatori. Franţa conduce, din nou, cu lungmetrajele „Bienvenue chez les Ch\'tis” şi „Astérix aux Jeux Olympiques”, ce au asigurat filmului naţional o cotă de piaţă de 45,4%, cel mai ridicat nivel din 1984. Fimele „Keinohrhasen” şi „Die Welle” au reuşit să asigure producţiei germane o cotă de piaţă de 26,6%, cu 7,7% mai mult faţă de 2007. Alte ţări care şi-au ridicat cota de piaţă pentru producţiile proprii sunt Cehia cu 39,6%, Danemarca cu 33%, Marea Britanie cu 31%, Italia cu 29,3%, Polonia cu 25,4% şi Slovacia cu 15,6%. Ajutate de rezultatele foarte bune obţinute pe piaţa proprie, producţiile franţuzeşti au reuşit să se impună şi la nivel european cu un nivel de admisii de 12,6% faţă de 8,4% în 2007. Filmele italiene au contribuit cu 3,6%, urmate de cele germane cu 3,5% şi cele britanice cu 2,2%. Filmele cu capital american produse în Europa, cu preponderenţă în Marea Britanie, şi-au crescut cota de piaţă la 6,8% graţie în principal succesului de care s-a bucurat „Quantum of Solace” în care Daniel Craig a debutat în postură de James Bond. Cota de piaţă a producţiilor americane a rămas aceeaşi de 63,2%.

 FILMUL ROMÂNESC  În faţa tăvălugului distribuţiei de film american, producţiile româneşti deşi unele încununate cu cele mai importante premii şi distincţii în ultimii ani nu reuşesc să se impună pe piaţa proprie. Confruntată cu prejudecăţi şi depreciată de piraterie, cinematografia românească supravieţuieşte numai graţie finanţării acordate de Centrul Naţional al Cinematografiei. În 2008, „Supravieţuitorul” în regia lui Sergiu Nicolaescu a adus cei mai mulţi spectatori în sălile de cinema din România, se arată într-un top realizat de site-ul CineMagia.ro. „Supravieţuitorul” a fost vizionat de 26.772 de spectatori, fiind filmul românesc ce a rulat 16 săptămâni. Poziţia secundă este ocupată de „Restul e tăcere”, în regia lui Nae Caranfil, cu 22.024 de spectatori. Graţie distribuirii celor două filme, MediaPro Distribution a înregistrat încasări de aproximativ 339.345 lei. Podiumul filmelor româneşti este completat de „Boogie”, în regia lui Radu Muntean, cu 17.772 de spectatori şi încasări de 233.389 de lei. Filmul de debut al lui Horaţiu Mălăele „Nunta mută” a adus în sălile de cinema, după trei săptămâni, 10.202 spectatori şi încasări de 124.108 lei. “Poveste de cartier” semnat de Virgil Nicolaescu şi Theodor Halacu-Nicon a fost vizionat doar de 5.414 spectatori în 14 săptămâni, iar „Un acoperiş deasupra capului”, în regia lui Adrian Popovici, de 739 de spectatori în patru săptămâni. În 2008, 12 lungmetraje româneşti au avut premiera.



12