Wiesbaden, capitala landului Hessa şi oraşul ducilor de Nassau-Usingen, face demersuri să îşi regăsească locul într-o nouă Europă al cărei centru a migrat mult spre Est. Reunificarea Germaniei şi extinderea Uniunii Europene dau oraşului un nou suflu în a se regăsi în imaginile, filmele, gândurile şi poveştile vecinilor din Est. La Wiesbaden există şansa reală de a iniţia un autentic dialog intercultural, schimb şi comunicare între studenţi, cineaşti şi amatori de film în cadrul goEast, Festivalul Filmului din Europa Centrală şi de Est, în perioada 6 - 12 aprilie. Provocarea din acest an constă în extinderea dincolo de limite şi graniţe, dincolo de conexiuni vizibile între regiuni către producţii cu un puternic mesaj social, către experiment ca dovadă a transformării prin care trecem în epoca post-Comunistă, către stiluri estice şi forme diverse. În mod special, anul acesta, un nou program, intitulat Beyond Belonging, în traducere Dincolo de apartenenţă, face din goEast primul festival care îşi îndreaptă atenţia asupra consecinţelor emigrării şi exilului asupra societăţii civile.
România, o ţară care îşi doreşte să îşi regăsească puterea şi blazonul şi trebuie să dovedească că este un partener de dialog şi acţiune şi nu doar furnizor de forţă de muncă ieftină peste hotare, este doar una din ţările care se confruntă în prezent cu efectele emigrării. Cinematografia românească aduce o contribuţie semnificativă în această a Xl-a ediţie a festivalului. Un program special este dedicat Umorului în scurtmetrajul românesc între anii 1927 - 1977. Zece scurtmetraje, semnate de Olimp Vărăşteanu, Luminiţa Cazacu, Cornel Dumitrescu, Marin Iorda, Liviu Ghigort, Jean Mihail, Ioan Popescu-Gopo, Titus Meszaros şi Jean Georgescu, puse la dispoziţia festivalului de Arhiva Naţională de Filme, vor fi proiectate la Wiesbaden. Tot în secţiunea specială a fost selectat şi documentarul \"Kapitalism - reţeta noastră secretă\" de Alexandru Solomon, în timp ce în programul competiţional, din peste trei sute de filme supuse selecţiei, două lungmetraje româneşti îşi dispută premiile. Zece lungmetraje şi şase documentare au şanse la Marele Premiu Crinul de Aur, oferit de Skoda, în valoare de zece mii de euro şi între acestea ”Aurora\" de Cristi Puiu şi \"Morgen\" de Marian Crişan. În afara competiţiei a fost selectat şi filmul \"Bună, ce faci\" de Alexandru Maftei. Aceste lungmetraje sunt reprezentate de tinerii cineaşti Marian Crişan şi Alexandru Maftei, dar şi de producătorul Anca Puiu. Actriţa Anamaria Marinca face parte din juriul principal, iar producătorul Ada Solomon din juriul competiţiei de co-producţie al Fundaţiei Robert Bosch. Din păcate, de la Wiesbaden lipsesc studenţii români din secţiunea dedicată aspiranţilor cineaşti, cameramani, scenarişti sau sunetişti.
În cadrul festivalului, vor fi prezentate 127 de filme din 30 de ţări în cinci programe. Această ediţie are o abordare orientată spre subiecte sociale, dar şi spre o estetică experimentală. goEast nu se teme să se implice în atragerea atenţiei asupra unor evenimente sociale şi politice care ne afectează viaţa, o atitudine originală în seria de evenimente de gen. Mai mult ca niciodată, goEast va reflecta diversitatea şi varietatea cinematografiilor central şi est europene.