Firmele care se înscriu, la o licitaţie publică, cu acelaşi preţ cel mai scăzut şi nu pot fi departajate nici după ce prezintă o nouă propunere financiară vor fi întrebate de către stat dacă acceptă să împartă contractul înainte ca procedura să fie anulată, în cazul în care împărţirea este posibilă. În acelaşi timp, o instituţie publică nu va mai fi obligată să justifice de ce a ales să atribuie contractul prin licitație deschisă sau restrânsă, ci se va putea limita la redactarea unei singure note justificative privind estimarea valorii contractului, alegerea procedurii de atribuire, a cerinţelor de calificare, a factorilor de evaluare, precum şi a ponderii acestora. Regulile vor fi introduse de Guvern, printr-o nouă modificare a normelor privind achiziţiile publice. „Autoritatea contractantă solicită ofertanţilor care, în cadrul ofertelor declarate admisibile, au ofertat cel mai scăzut preţ egal o nouă propunere financiară, caz în care contractul va fi atribuit ofertantului a cărui nouă propunere financiară are preţul cel mai scăzut. Dacă în urma reofertării/reofertărilor ofertanţii nu pot fi departajaţi, autoritatea contractantă are obligaţia de a solicita, în măsura în care este posibil și mai înainte de a decide anularea procedurii de achiziţie publică, acceptul acestora cu privire la împărțirea contractului", este noua regulă pe care Guvernul se pregăteşte să o introducă. Alte modificări ce vor fi introduse de Guvern pot fi citite în continuarea acestui material, în ediţia online a cotidianului nostru, www.telegrafonline.ro.
Guvernul va mai decide că preţul unui contract public va putea fi ajustat, fără ca în documentaţia de atribuire să existe o clauză specială în acest sens, şi în situaţia în care sunt introduse taxe locale. În prezent, legislaţia stabileşte că, pe parcursul îndeplinirii contractului, preţul poate fi ajustat dacă au avut loc modificări legislative, schimbări ale normelor tehnice sau au fost emise de către autorităţile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renunţarea la anumite taxe/impozite locale, al căror efect se reflectă în creşterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului, precum şi dacă pe piaţă au apărut anumite condiţii în urma cărora s-a constatat creşterea/diminuarea indicilor de preţ pentru elemente constitutive ale ofertei, al căror efect se reflectă în creşterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului. Pentru ajustarea preţului în aceste cazuri este însă necesar ca această posibilitate de ajustare să fie precizată, prin clauze speciale, atât în documentaţia de atribuire, cât şi în contractul care urmează să fie încheiat.
Lipsa unei astfel de clauze bloca, legal, posibilitatea de ajustare a preţului unui contract de achiziţie publică.
Includerea în acte a acestei clauze speciale este tratată ca o condiţie de respectare a principiului transparenţei.
O ofertă va fi considerată inacceptabilă şi dacă ofertantul refuză să prelungească perioada de valabilitate a acesteia și a garanției de participare, precum şi dacă, în cazul procedurilor organizate integral prin mijloace electronice, oferta şi documentele care o însoţesc nu sunt semnate cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
Înaintea iniţierii unei proceduri de atribuire, instituţia publică va putea organiza, cu anunţ prealabil şi în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), consultări ale pieţei în vederea pregătirii achiziției și pentru a informa firmele cu privire la necesităţile pe care intenţionează să şi le acopere şi cerinţele sale referitoare la acestea. În acest sens, autoritatea contractantă va putea chema la consultări autorităţi/experţi independenţi/operatori economici, consultările urmând să se limiteze la prevederile caietului de sarcini şi numai sub rezerva ca acestea să nu aibă ca efect denaturarea concurenţei şi/sau încălcarea principiilor tratamentului egal şi nediscriminării.
O altă regulă care va fi introdusă de Guvern este că, în situaţia în care obiectul contractului este unul complex, cu două sau mai multe activități distincte, autoritatea contractantă are dreptul să solicite demonstrarea experienței similare pentru fiecare dintre activitățile care urmează să fie derulate, acceptând prezentarea de contracte distincte pentru fiecare activitate în parte.