Agenţii economici din Portul Constanţa se declară nemulţumiţi pentru că nu mai au acces la contractele babane cu Administraţia Porturilor Maritime, după ce conducerea a decis, ca măsură de siguranţă pentru activitatea portuară, ridicarea ştachetei privind condiţiile pe care aceştia trebuie să le îndeplinească. Directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPMC), Decebal Şerban, a susţinut, ieri, o conferinţă de presă pentru a explica motivele care au dus la înăsprirea condiţiilor ce trebuie îndeplinite de firmele care doresc să intre în relaţii contractuale cu această companie. Comentariile agenţilor au ieşit la iveală după ce conducerea Companiei a semnat patru contracte de concesionare a serviciilor de pilotaj - cu SC „Black Sea Pilots” SRL şi „Maritime Pilot”, şi remorcaj cu - „Canal Sea Services” SRL şi SC „Logistic Remo Services” SRL - pentru porturile Constanţa, Midia şi Mangalia. Potrivit directorului general al CNAPMC, noile criterii minime impuse firmelor care vor să încheie contracte în acest scop nu fac decât să crească gradul de siguranţă a portului. „Considerăm că am reuşit să facem ceea ce se impunea, adică desfăşurarea serviciilor de siguranţă într-un cadrul legal”, a precizat Decebal Şerban. El a mai spus că nu are niciun interes personal în toată această afacere, după ce a fost acuzat de agenţii economici care nu îndeplinesc noile criterii că „ar urmări ceva”. „Interesul meu este legea. Legea impune siguranţă”, a explicat directorul general al CNAPMC. Potrivit şefului Serviciului Juridic al Companiei, Ghiulentan Encioiu, contractele sunt absolut legale şi s-au încheiat în conformitate cu Ordonanţa de Guvern nr 22/1999 republicată, privind administrarea porturilor şi asigurarea serviciilor în porturi. Astfel, CNAPMC asigură serviciile de pilotaj şi de remorcaj nave maritime în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia, prin intermediul unor operatori economici specializaţi şi autorizaţi, în baza unor contracte. „Înainte de a stabili criteriile clare şi de a semna contractele, ne-am consultat şi pe Legea Concurenţei, iar totul este absolut legal. Avem toate avizele necesare”, a afirmat Ghiulentan Encioiu. Cât despre agenţii economici revoltaţi, directorul Decebal Şerban a susţinut că nu puteau acoperi toate tipurile de servicii, punând în pericol siguranţa portuară. „A fost o reacţie virulentă a agenţilor care au alte opinii în ceea ce priveşte respectarea cadrului legislativ şi invocă anumite aspecte nefundamentate. Trebuie să se ştie că aceştia nu îndeplinesc toate condiţiile de siguranţă”, a subliniat directorul CNAPMC.
CEI CU „BUBE” NU MAI AU LOC ÎN PORT Practic, potrivit lui Şerban, aceste firme care s-au „răsculat” împotriva noilor criterii şi a conducerii, nu dispun de toate dotările tehnice, iar încadrarea personalului este deficitară, pe lângă multe alte „bube”. „Cine va îndeplini condiţiile minime de dotare va fi acceptat”, a explicat directorul, confirmând că piaţa remorcajului a rămas deschisă. Astfel, începând cu luna iulie, firmele care doresc să încheie contracte cu CNAPMC pentru serviciile de remorcaj trebuie, printre altele, să deţină cel puţin 17 remorchere, firmele de pilotaj trebuie să deţină personal specializat, iar toate companiile sunt obligate să investească minimum 10% din venituri în retehnologizarea navelor. Astfel, potrivit directorului CNAPMC, s-au eliminat din Port firmele care lucrau la negru, cu nave închiriate din alte zone maritime şi fluviale, iar companiile care au rămas în cărţi trebuie să fie mult mai atente în ceea ce priveşte pregătirea personalului şi starea tehnică a propriilor nave. Conducerea CNAPMC mai susţine că asigură un mediu concurenţial pentru aceste servicii. Contractele de pilotaj şi remorcaj sunt valabile cinci ani, cu posibilitatea de prelungire.