Potrivit unui ordin al Autorităţii Naţionale Sanitar – Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), de luna viitoare, firmele care prelucrează alte produse decît cele de origine animală vor fi obligate să încheie contracte prin care instituţia va verifica, în schimbul unor tarife lunare, dacă unităţile respectă normele privind siguranţa alimentelor. Reglementările vizează unităţile de prelucrare, procesare şi valorificare, însă legea face trimiteri clare şi la societăţile de fabricare a berii şi malţului, vinului, apelor minerale şi a băuturilor nealcoolice. În baza protocolului cu societăţile comerciale ANSVSA se obligă să asigure personalul specializat necesar, iar firmele sînt obligate să vireze în contul direcţiilor sanitar-veterinare de care aparţin sumele calculate în termen de trei zile de la data primirii documentelor de plată. Sumele vor fi stabilite pe baza documentului justificativ întocmit şi semnat de persoana specializată angajată să desfăşoare activităţi de control în unitatea respectivă şi de reprezentantul legal al firmei, şi variază de la 0,03 euro pe hectolitrul de produs finit în cazul unităţilor de producţie a apelor minerale şi a băuturilor nealcoolice, la 0,6 euro pe tonă la legume şi fructe, zahăr, ulei, margarină, produse de morărit, pîine şi produse proaspete de patiserie. Tariful lunar este cuprins între 50 şi 5.000 de euro, iar refuzul unităţilor de a încheia contractul sau neplata la timp a sumelor stabilite de ANSVSA conduce la retragerea personalului specializat angajat din unitate şi la pierderea dreptului de funcţionare a firmei. Totuşi, noile prevederi sînt criticate de patronatele de profil, care afirmă că nu au fost consultate de ANSVSA la elaborarea actului normativ.