NOUĂ DECLARAŢII. Că au sau nu posibilitatea, începând cu luna viitoare, contribuabilii mari şi mijlocii din Constanţa, precum şi sediile secundare ale acestora, au obligaţia depunerii declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin intermediul Sistemului Electronic Naţional. Potrivit şeful Biroului de Metodologie şi Asistenţă Contribuabili din cadrul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice, Doiniţa Radu, este vorba despre declaraţiile 100 „Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat”; 102 „Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale”; 710 „Declaraţie rectificativă”; 101 „Declaraţie privind impozitul pe profit”; 300 „Decont de taxă pe valoarea adăugată”; 301 „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”; 120 „Decont privind accizele”; 130 „Decont privind impozitul la ţiţeiul din producţia internă”; 390 VIES „Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare”.
DOAR CU CERTIFICAT DIGITAL. Pentru a depune aceste declaraţii, reprezentanţii companiilor trebuie să acceseze site-ul www.e-guvernare.ro. „Semnarea declaraţiilor fiscale se realizează prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat în condiţiile Legii 455/2001 privind semnătura electronică”, a declarat Doiniţa Radu. Înregistrarea titularilor certificatelor calificate în calitate de reprezentanţi legali sau împuterniciţi pentru semnarea declaraţiilor fiscale se efectuează pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF). În situaţia în care titularul unui certificat calificat este desemnat/împuternicit pentru semnarea declaraţiilor fiscale de către mai mulţi contribuabili, documentele (respectiv cererea pentru utilizarea unui certificat digital calificat, însoţită de documentul de identitate a solicitantului, în original şi în copie, precum şi documentul eliberat de contribuabil, din care rezultă dreptul solicitantului de a semna declaraţiile fiscale pentru contribuabil) se depun la organul fiscal competent, pentru fiecare contribuabil reprezentat. Până la 1 mai 2008, certificatul digital era emis gratuit de către autorităţile fiscale. Ulterior, ANAF a externalizat acest serviciu. În prezent, există trei companii acreditate care pot elibera certificate digitale companiilor şi persoanelor fizice: CertSIGN; SC DIGISIGN SA; SC Trans Sped SRL. Contribuabilii mijlocii sunt acele companii care au realizat în anul precedent o cifră de afaceri cuprinsă între 1.000 lei şi 7.000 lei. Contribuabilii mari sunt societăţile cu afaceri ce au depăşit 7.000 lei în anul anterior. Micii contribuabili pot utiliza metoda de depunere a declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, ca metodă alternativă de declarare.