Fişa de PONTAJ a Guvernului României

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Punctul pe Y

Fişa de PONTAJ a Guvernului României

Eveniment 09 Mai 2012 / 00:00 474 accesări

Luni, 7 mai, a intrat “în pâine” cel de-al 63-lea guvern al României din cei peste 150 de ani de viaţă mai mult sau mai puţin democratic, dar parlamentară. Victor Ponta este cel de-al zecelea premier psotrevoluţionar.

Cabinetul validat luni la Cotroceni nu este - aşa cum sunt tentaţi unii să creadă - primul care nu rezultă dintr-o rundă de alegeri. Nici guvernele conduse de Roman (1), Stolojan, Vasile, Isărescu, Boc (2) şi Ungureanu n-au fost expresia configuraţiei rezultate la urne. Guverne “legitime” sunt doar cele conduse de Roman (2), Văcăroiu, Ciorbea, Năstase, Tăriceanu şi Boc (1). Actualul cabinet este, însă, singurul rezultat dintr-o moţiune de cenzură, prin care întregul cabinet este destituit de voinţa majorităţii parlamentare.

Vom avea, desigur, prilejul să tot vorbim despre “guvernul României condus de Victor Ponta” vreme de şase luni de-acum înainte şi să-i luăm pulsul pentru a vedea unde se plasează pe scara valorică. Va fi însă, cu siguranţă, greu să se plaseze sub ultimele trei formule de Executiv în care au dominat copios amatorismul şi inconsistenţa. Şi asta pentru că în formula rezultată din negocierea efectuată de cele două entităţi care compun USL-ul este una în care experienţa celor care au mai îndeplinit funcţii ministeriale - Ponta şi Orban (în guvernul Boc), Georgescu (în guvernul Văcăroiu), Câmpeanu şi Silaghi (în guvernul Tăriceanu), Rus şi Nica (în guvernul Năstase) şi Marga (în guvernul Ciorbea/Vasile/Isărescu) se îmbină cu aptitudini evidente în cazul majorităţii celorlalţi.

Nu vrea să cad în păcatul idealizării fără argumente, dar este limpede, de la prima vedere, că contextul în care s-a format acest guvern a fost impus mai puţin de clientelismul de partid (element dominant în formulele Boc şi Ungureanu) şi mai mult de necesitatea ieşirii la un liman general favorabil formaţiunilor componente la momentul alegerilor parlamentare din iarnă. Echipa lui Ponta are tot interesul să gestioneze în folosul general o situaţie dificilă, de a cărei administrare va depinde configuraţia politică a următorului interval.

Dacă, însă, ceva anume va identifica cabinetul Ponta, spre deosebire de cele precedente, acest ceva ţine, foarte probabil, de eliminarea imixtiunilor prezidenţiale în actul de guvernare.

Numind la cârma guvernului persoane modeste, lipsite de personalitate, dar dispuse să urmeze fără a crâcni indicaţiile primite, Traian Băsescu şi-a asumat, de facto, calitatea de şef al guvernului, o calitate pe care, însă, a exclus-o atunci când a trebuit să se dea seamă de erorile comise. Relaţia preşedinte-premier promite să fie minimală, formală, iar acest lucru crează o responsabilitate în plus actualei echipe care nu va mai putea să împartă eventualele eşecuri. Dealtfel, replierea-stranie, pentru cei care-l cunosc - a preşedintelui în faza crizei de guvern indică tocmai o astfel de intenţie: de a plasa toate responsabilităţile asupra fostei opoziţii, pentru a putea prezenta la urne, în Decembrie, un PDL “mai uscat şi mai curat”…



12