Fiscalitatea şi prostul management din partea statului ridică preţurile pe litoral

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Fiscalitatea şi prostul management din partea statului ridică preţurile pe litoral

Eveniment 22 Iulie 2006 / 00:00 1383 accesări

Toţi oficialii responsabili de situaţia actuală de pe litoralul românesc dau exemplu Bulgaria unde totul este ieftin, frumos şi curat. Printre adepţii plajelor bulgăreşti se numără ministreasa Mediului, Sulfina Barbu, care a “uitat” să menţioneze şi ce face omologul său bulgar ca plajele să arate bine. Alt partizan al turismului din ţara vecină este directorul Administraţiei Naţionale Apele Române, Jorj Mădălin Mihailovici care la întîlnirile cu presa nu uite să îşi exprime regretele că “nu are pozele făcute la Albena”. Alt adept al turismului bulgăresc este preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism (ANT), Ovidiu Iuliu Marian. În loc să îşi facă autocritica pentru că nu are nici un program şi nici o strategie pentru dezvoltarea sectorului pe care îl conduce, acesta a afirmat că la bulgari totul merge bine, iar la Constanţa sînt “prea şmecheriţi” hotelierii. Ei sînt vinovaţi, în opinia şefului ANT, pentru preţurile mari, şi nu echipa din care face parte şi care măreşte accizele la băuturi, la benzină sau la alte componente care aruncă în “aer” preţurile. Un pachet turistic care include cazare, alimentaţie, transporturi şi transfer ajunge la un preţ cu 40 - 45 de euro mai mult pe litoralul românesc decît cel din ţara vecină. “Trebuie să se înţeleagă faptul că hotelierul român, la partea pe care o poate cît de cît controla, adică alimentaţia şi cazarea, este mai ieftin decît hotelierul bulgar. Întregul pachet este influenţat în mod hotărîtor de scumpetea, care înseamnă alegerea destinaţiei România, a transporturilor şi a transferului”, a declarat directorul SC “Geo Tourexim” SRL, George Guci.

În timp ce la bulgari zborurile sînt foarte ieftine pentru că statul vecin sprijină acest segment, în România companiile aeriene practică preţuri mult mai mari. “Un alt element care face oferta noastră neatractivă, deşi hotelierul român cîştigă cu mult mai puţin decît hotelierul bulgar, este noţiunea TVA. Fiscalitatea excesivă de la noi nu se compară cu cota egală din Bulgaria care nu este mai mare de 7% la tot ce înseamnă pachetul turistic. În România numai cazarea şi micul dejun beneficiază de un TVA mai mic de 9%, iar restul intră în cota de TVA de 19%. Aşa că, din start, preţul nostru va fi mai mare decît al lor în condiţiile în care investitorul în turismul românesc are un cîştig mai mic”, a mai spus George Guci. Aşadar, cei care laudă turismul din ţara vecină şi fac anticampanie turismului naţional fac comparaţii inechitabile între ce se întîmplă la noi şi ce se întîmplă în Bulgaria, deşi condiţiile sînt total diferite, iar statul vecin a înţeles să investească în acest sector pentru a scoate banii însutit sau înmiit în timp ce în România chiar şeful ANT face anticampanie turismului de litoral care în opinia lui Ovidiu Iuliu Marian “nu este important”. Bineînţeles că nu este important pentru că pe “mîna” lui Ovidiu Marian se pierd miliarde de euro aşa că acest segment trebuie minimalizat şi scoşi vinovaţi hotelierii şi nu cei care răspund de acest sector al economiei naţionale.



12