O comisie formată din reprezentanţi ai mai multor instituţii constănţene, printre care şi ai Autorităţii Navale Române (ANR) şi ai Direcţiei Judeţene de Sănătate Publică, a urcat, ieri dimineaţă, la bordul portcontainerului german „MSC Flaminia”, aflat în rada exterioară a Portului Constanţa, pentru a inspecta nava. Posibilitatea ca substanţele prezente la bordul navei să pună în pericol siguranţa mediului înconjurător a făcut ca, încă de joi, 28 martie, la nivelul Prefecturii Constanţa să fie instituit un comandament de urgenţă, care să gestioneze situaţia. „O echipă de control s-a deplasat cu un remorcher la bordul navei pentru a efectua un control. S-au verificat compartimentele şi s-au deschis cele trei magazii afectate de incendiul de vara trecută”, a declarat prefectul Constanţei, Eugen Bola. El a precizat că, în prezent, nava nu reprezintă un risc pentru constănţeni. „Partea exterioară a navei nu este avariată, prin urmare şederea acesteia în rada exterioară nu pune în pericol nici mediul şi nici locuitorii municipiului Constanţa. Riscurile ar putea surveni la descărcarea încărcăturii şi, din acest motiv, vrem să fim siguri că amestecul de substanţe de la bord nu va afecta sănătatea muncitorilor din Port”, a mai spus prefectul. El a adăugat că a fost solicitată inclusiv o echipă din partea Comisiei Naţionale de Control al Activităţii Nucleare, pentru a verifica dacă la bord există metale grele (deosebit de toxice). „Acum s-a verificat doar starea navei, urmând ca în zilele următoare să fie prelevate şi probe din amestecul format la bord. În funcţie de rezultatele analizelor (efectuate la un laborator din Ungaria şi la laboratorul Rompetrol) se va decide dacă nava va intra sau nu în Portul Constanţa”, a mai spus prefectul Constanţei. Potrivit reprezentantului Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor, Adrian Mihălcioiu, echipajul portcontainerului este în stare bună, viaţa lor fiind pusă în pericol doar de contactul direct cu amestecul aflat în magaziile navei.
NET
Reamintim că drama echipajului de pe portcontainer a început pe 14 iulie 2012, când la bord a izbucnit un incendiu. Au urmat alte câteva explozii la bord, în urma cărora doi marinari au decedat, iar unul a fost dat dispărut. Nava transporta diferite substanţe chimice (în recipiente încărcate, la rândul lor, în containere), din Charleston, SUA, către Belgia. Din cauza incendiului violent (intensificat de substanţele transportate), o parte din containerele de la bord s-au deteriorat, ceea ce a dus la amestecarea substanţelor transportate, nămolul rezultat constituind un potenţial pericol pentru mediu. După stingerea incendiului, „MSC Flaminia” a ajuns într-un port german (după ce a fost refuzată de autorităţile engleze şi germane, îngrijorate de posibilul pericol pe care îl reprezintă), unde a suferit o serie de reparaţii, menite să-i asigure sosirea în siguranţă într-un şantier naval pentru reparaţii capitale. „După plecarea din portul german, portcontainerul a pornit către şantierul naval din Mangalia, unde urma să intre în reparaţii capitale. Pentru că nu poate fi reparat până nu se descarcă toată încărcătura (8.000 de tone de fier provenit din containerele deteriorate şi 1.000 de tone de şlam - amestecul de substanţe chimice cu agentul folosit pentru stingerea incendiului), portcontainerul urma să oprească în Portul Constanţa pentru a fi descărcat”, a declarat prefectul Constanţei, Eugen Bola. El a precizat că, înainte de-a sosi în Constanţa, „MSC Flaminia” a făcut o escală în Danemarca, unde autorităţile daneze au scos 25.000 de tone de tone de apă contaminată (cu substanţele chimice şi cu agentul de stingere folosit de echipele de intervenţie), danezii având tehnologia necesară pentru decontaminarea acesteia.