O ACCIZĂ BUCLUCAŞĂ Ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, consideră relevant faptul că banca centrală nu a schimbat ţinta de inflaţie pentru 2014 după ce s-a anunţat creşterea accizelor la carburanţi, dar îi sfătuieşte pe cei interesaţi de evoluţia preţurilor să-i întrebe pe şefii marilor companii petroliere şi să folosească răspunsul pentru a juca la bursă. „Am făcut un studiu de impact şi, după cum aţi văzut, nici BNR nu şi-a modificat ţinta de inflaţie. A rămas tot 2,5%, plus/minus un punct. Inflaţia va fi în interiorul intervalului maxim”, a declarat, în weekend, Voinea, la o emisiune TV. El a ţinut să explice că bugetul pe 2014 nu este despre acciză, ci mai degrabă despre cum se împart banii din acciză, din TVA şi din alte taxe: „Acciza a făcut parte dintr-un pachet mai mare negociat cu Fondul Monetar Internaţional (FMI). Înlocuirea sa, amânarea sa... orice astfel de variantă trebuie să fie compensată de o altă măsură. Nu este acceptabil că deficitul să crească”. În opinia ministrului, construcţia bugetară nu poate lua în calcul o îmbunătăţire a colectării taxelor, ci se bazează pe gradul de colectare din anul curent: „Când se face un buget nu se iau în calcul poveşti despre cum se va îmbunătăţi activitatea Fiscului. Dacă trei luni la rând avem încasări mai mari decât ce am programat, atunci putem lua în calcul un buget mai mare, dar abia la rectificare. Chiar dacă eu aş spune acum că vom încasa mai mult în 2014, nu am voie să pun creşterea în buget. Aşa e regulamentul european”.
UNDE SE DUC BANII Liviu Voinea a evitat totuşi să spună cine a propus majorarea cu 7 eurocenţi a accizei la benzină şi motorină, dar a dezvăluit că FMI a vrut să majoreze cota unică de la 16 la 18%: „Cine a venit cu măsura? Ele nu sunt personalizate. Au fost mai multe pe masă... n-are rost să intrăm în astfel de detalii. FMI a vrut cotă unică de 18%, dar am refuzat, pentru că ne-am uitat la efectele asupra întregii economii”. Întrebat dacă banii din accize vor fi alocaţi exclusiv construcţiei de autostrăzi, Voinea a spus că, la nivel bugetar, „un venit anume nu poate fi alocat unei cheltuieli anume”: „Bugetul pentru autostrăzi şi drumuri naţionale este de 6,2 miliarde lei, în timp ce încasările din această taxă sunt la jumătate. Bugetul CNADNR a fost de 5 miliarde lei în 2013, va fi de 6,2 miliarde lei în 2014 şi este prevăzut să crească la 7 şi 8 miliarde lei. O bucată mai mare decât ai băgat în buget prin această acciză se duce în autostrăzi, dar nu poţi să identifici exact. Nu te lasă legea”. Ulterior, ministrul pentru Buget a confirmat că bugetul de stat va finanţa doar două autostrăzi în 2014, respectiv Comarnic - Braşov şi Suplacu de Barcău - Borş, care însumează 856 milioane lei, la care se adaugă două centuri ocolitoare în regim de autostradă şi mai multe drumuri naţionale.