Ford se retrage din Australia

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Ford se retrage din Australia

Monden 24 Mai 2013 / 00:00 375 accesări

Grupul american Ford va închide în următorii doi ani cele două fabrici pe care le deţine în Australia, la 90 de ani după primul Model T produs în ţară sub supravegherea lui Henry Ford, decizia fiind determinată de scăderea competitivităţii producţiei interne în raport cu importurile. Ford Australia înregistrează costuri duble faţă de cele din Europa şi de patru ori mai mari decât la diviziile din Asia, a declarat preşedintele diviziei australiene a Ford, Bob Graziano. 1.200 de angajaţi de la fabricile din Melbourne şi Geelong îşi vor pierde locurile de muncă îndepând din luna octombrie a anului 2016. La rândul său, divizia australiană a General Motors (GM) a anunţat în luna aprilie că va reduce personalul din ţară cu 500 de locuri de muncă, acuzând devalorizarea monedelor de pe pieţele concurente, în timp ce costurile de la operaţiunile locale au devenit printre cele mai ridicate la nivel mondial. Directorul general al diviziei australiene a GM a delarat că cheltuielile fabricilor auto din Australia au crescut cu 60% în ultimii zece ani.

Cele trei companii care produc automobile în Australia, Toyota, General Motors şi Ford, se confruntă cu probleme severe după aprecierea cu 28% a dolarului australian faţă de yen în ultimele 12 luni, evoluţie care a sprijinit vânzările maşinilor de import, devenite mai ieftine în raport cu cele produse pe plan local. Totodată, aprecierea monedei a determinat scăderea vânzărilor la export. Plecarea Ford ameninţă viabilitatea întregii industrii auto australiene şi reprezintă o lovitură pentru premierul Julia Gillard, al cărei Partid Laburist a pierdut supremaţia în sondaje înaintea alegerilor programate pentru luna septembrie.

Ford a început producţia la Geelong în 1925, primul automobil asamblat fiind Model T. Ford este cel mai mic producător de automobile din Australia, însă închiderea fabricilor locale ale companiei ar putea da startul unui efect de domino la nivelul industriei auto, care ar putea deveni prea mică pentru a-şi susţine propria reţea de furnizori. Totodată, producţia locală nu mai este viabilă pe termen lung. Industria auto din Australia asigură peste 45.000 de locuri de muncă la nivel naţional, potrivit asociaţiei patronale locale, care avertizează că retragerea Ford va avea implicaţii grave pentru firmele şi companiile din reţeaua de furnizori. Alte 250.000 de locuri de muncă sunt derivate din activităţi conexe. Închiderea fabricilor Ford reprezintă un nou semnal al deteriorării situaţiei de pe piaţa forţei de muncă din Australia, pe fondul aprecierii monedei naţionale în ultimii ani, care a scăzut competitivitatea industriilor expuse la comerţul internaţional.

Trezoreria Australiei estimează că rata şomajului va creşte la 5,75% anul viitor, cel mai ridicat nivel din 2009. Lucrătorii din industria prelucrătoare australiană primesc o compensaţie medie de 46,29 de dolari pe oră, faţă de 47,38 dolari pe oră în Germania, 35,71 dolari în Japonia, 35,53 dolari în SUA, respectiv 11,65 dolari în Brazilia, potrivit unui sondaj efectuat de Departamentul Muncii din SUA la nivelul anului 2011. Guvernul australian operează un fond de sprijin pentru industria auto finanţat cu 5,4 miliarde de dolari australieni. Premierul Gillard a anunţat că Guvernul va distribui 51 de milioane de dolari australieni pentru a sprijini zonele afectate de închiderea fabricilor Ford. Vânzările de automobile produse în Japonia au crescut pe piaţa australiană în 2012 la maximul ultimilor şapte ani, după deprecierea puternică a yenului ca urmare a măsurilor de stimulare a economiei printr-o politică monetară agresivă adoptate de Guvern şi Banca Centrală.

Taguri articol


12