„Forma cosmosului dantesc“, elucidată de Horia-Roman Patapievici

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

„Forma cosmosului dantesc“, elucidată de Horia-Roman Patapievici

Cultură 16 Mai 2009 / 00:00 3853 accesări

Reputatul om de cultură Horia Roman Patapievici a fost invitat de către conducerea Catedrei de Arte Plastice şi Decorative a Facultăţii de Arte din cadrul Universităţii „Ovidius“, pentru a susţine, în faţa studenţilor şi a cadrelor didactice, conferinţa cu titlul „Forma cosmosului dantesc“. Evenimentul, care a avut loc, ieri, în amfiteatrul A din campusul universitar, face parte din seria manifestărilor dedicate aniversării a zece ani de la înfiinţarea Facultăţii de Arte. Prezentarea oaspetului de seamă a fost făcută de prorectorul pe probleme de învăţămînt al Universităţii „Ovidius“, prof. univ. dr. Marian Cojoc. Preşedintele Institutului Cultural Român (ICR) şi-a început conferinţa făcînd un mic excurs asupra formei universului fizic, aşa cum era ea percepută în Evul Mediu, epocă în care a trăit autorul „Divinei Commedii“, Dante Aligheri şi cum este percepută la momentul actual. „Medievalii erau geometrici în spirit şi nu angelici“, a spus Horia-Roman Patapievici. Plecînd de la aceste afirmaţii, renumitul om de cultură, ajutat de proiecţiile video, a încercat să dea un răspuns la întrebarea lansată la începutul conferinţei: „Cum arăta cu adevărat lumea lui Dante?“. Horia-Roman Patapievici a apreciat profilul intelectual al autorului „Divinei Commedii“, la baza căruia stă cultura umanistă, remarcînd simţul vizual extraordinar al lui Dante Aligheri. Plecînd de la cele două surse ştiinţifice ale Evului Mediu, ştiinţa grecilor şi teologia, interpretînd textul capodoperei danteşti şi sprijinindu-se pe reprezentările contemporanilor, Horia-Roman Patapievici a încercat să reconstituie călătoria lui Dante, călăuzit de Vergiliu şi apoi de Beatrice, în cele trei lumi ale vieţii de apoi: Infernul, Purgatoriul şi Paradisul. În cadrul conferinţei „Forma cosmosului dantesc“, preşedintele ICR şi-a justificat şi titlul lucrării sale: „Ochii Beatricei. Cum arată cu adevărat lumea lui Dante“. „Vizualizarea invizibilului este posibilă numai prin ochii Beatricei“, a spus Patapievici.

Captivat de „vizibilitatea extremă şi de coerenţa universului poemului dantesc“, Horia-Roman Patapievici a conchis: „Pentru că Dante era de o onestitate exemplară, a dus pînă la capăt această stringenţă de a avea avea doi ochi: unul aţintit spre lumea invizibilă, incorporală, iar cel de-al doilea - aţintit asupra lumii vizibile şi corporale“.

Universul dantesc, redat în culoare

Conferinţa susţinută de Horia-Roman Patapievici a durat mai bine de două ore. Manifestarea s-a încheiat cu invitaţia pe care şeful Catedrei de Arte Plastice şi Decorative a Universităţii „Ovidius“, conf. univ. dr. Daniela Ţurcanu-Caruţiu, le-a adresat-o celor prezenţi, de a admira expoziţia de artă inspirată din universul „Divinei Commedii“ şi dedicată autorului lucrării „Ochii Beatricei. Cum arată cu adevărat lumea lui Dante“. Conf. univ. dr. Daniela Ţurcanu-Caruţiu a precizat că lucrările care alcătuiesc expoziţia „Poetica vizuală - Divina Commedia, incursiune plastică în universul lui Dante Aligheri“, au fost definitivate în vacanţa de Paşte. Aceasta a făcut o asociere între acest aspect şi faptul că Divina Commedie redă viziunea pe care Dante a avut-o pe 28 martie, o zi de vineri a anului 6499 (de la crearea lumii) sau anul 1298 (al erei noastre) şi care a durat pînă pe 6 aprilie, cînd se prăznuia Paştele. Cei 24 de artişti care s-au implicat în acest proiect sînt: Daniela Ţurcanu-Caruţiu, Gheorghe Caruţiu, Anamaria Avram, Eduard Andrei, Sînziana Romanescu, Ovidiu Felipov, Cristina Moga, Flavia Lupu, Dragoş Turda, Iulia Pană, Corin Munteanu, Gheorghe Urdea, Irina Malanca, Raluca Moldovan, Elisabeth Martoncsak, Elena Stănescu, Mariana Constantinescu, Mădălina Jiji, Florentin Sîrbu, Andreea Voicu, Marian Burhală, Theodora Cotan Gavrilă, Daniela Stancu şi Rodica Deliman.

Taguri articol


12