Formarea funcţionarilor publici ar putea fi o problemă pentru România

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Din 2007

Formarea funcţionarilor publici ar putea fi o problemă pentru România

Administrație 01 Noiembrie 2006 / 00:00 850 accesări

Reprezentanţi ai firmelor private şi instituţiilor publice care se ocupă de formarea funcţionarilor s-au întîlnit luni pentru lansarea unei reţele de furnizori de formare în administraţia publică, care să se ocupe de pregătirea continuă a personalului din domeniu. Furnizorii de formare pentru administraţia publică s-au întîlnit în cadrul celei de a treia ediţii a "Forumului Naţional al Formării Continue în Administraţia Publică", tema din acest an a evenimentului fiind "Noile tendinţe în procesul de formare a funcţionarilor publici din administraţia publică". Directorul general al Institutului Naţional de Administraţie (INA), Dragoş Dincă a declarat, cu acest prilej, că această reţea de furnizori de formare pentru funcţionarii din administraţia publică va duce la crearea unei pieţe competitive de acest fel în România.

Reţeaua de formare în administraţia publică din România (RONAT) a fost constituită pentru a asigura calitatea procesului de formare adresat administraţiei publice, potrivit statutului acestei asociaţii. Directorul Institutului pentru Management Public din Finlanda, Ari Sihvola a atras atenţia asupra problemelor pe care le ridică metodele de învăţare moderne. Sihvola a dat exemplul "învăţării în mediul electronic", modalitate care, potrivit acestuia, nu poate înlocui învăţarea propriu-zisă şi care, aplicată greşit, nu are efectul scontat. El a comparat metoda "electronică" cu laboratoarele de învăţare a limbilor străine construite în Finlanda, în anii '70, cu mari eforturi financiare, dar la care ulterior s-a renunţat, din cauza costurilor mari şi a eficienţei scăzute. "Utilizarea mediului tehnic nu compensează învăţarea ca atare. E drept, se poate elimina grija timpului şi a spaţiului de lucru în cazul formatelor electronice", a precizat Ari Sihvola. Totodată, invitatul finlandez a făcut referire şi la "turismul profesional", referindu-se la vizitele pe care reprezentanţii administraţiei publice le fac, fără rezultate concrete", la diferite instituţii din ţară şi străinătate.

Baza de date a formatorilor, reactualizată

Conducătorul proiectului de formare a funcţionarilor din administraţia publică, Hans Wallind a afirmat că România ar putea "avea probleme" odată cu integrarea în Uniunea Europeană, dacă nu rezolvă problemele existente în formarea funcţionarilor din administraţia publică. Wallind a declarat că în administraţia publică românească va fi nevoie de oameni pregătiţi, care să ştie să lucreze cu noua legislaţie şi care să fie capabili să gestioneze eficient fondurile europene. În acest sens, Willard a afirmat că, prin programul pe care îl conduce, va fi asigurată pregătirea funcţionarilor publici de rang înalt, prin cursuri de un an, care vor conţine, printre alte module, cursuri de legislaţie, gestionarea fondurilor europene şi politici publice. De asemenea, în cadrul programului va fi asigurat sprijin pentru actualizarea bazei de date a formatorilor, reactualizarea sistemului naţional de cursuri şi găsirea de modalităţi de cooperare între departamentele de resurse umane ale ministerelor şi INA, în vederea planificării eficiente a pregătirii personalului. Proiectul privind formarea funcţionarilor din administraţia publică a fost lansat în august 2006 şi se derulează pînă în decembrie 2004, scopul fiind întărirea capacităţii INA şi a celor opt Centre Regionale de formare, precum şi crearea unui mecanism de coordonare între INA şi aceste Centre. Pentru acest proiect au fost alocate, prin programul Phare 2004, fonduri de peste trei milioane de euro. Ediţia din acest an a "Forumului Naţional al Formării Continue în Administraţia Publică" a fost organizată de INA şi echipa tehnică a proiectului "Întărirea capacităţii INA şi a Centrelor Regionale de Formare, prin dezvoltarea unui corp profesionist de funcţionari publici". La eveniment au participat reprezentanţi ai unor firme private şi ai unor instituţii publice care activează în domeniul instruirii funcţionarilor publici, ai mediului universitar, ai administraţiei publice locale, precum şi ai unor instituţii de profil din străinătate.



12