Formularul E 112 constituie o problemă pentru unele Case de Asigurări de sănătate din ţară. De exemplu, Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti (CASMB) a semnalat unele deficienţe, potrivit dr. Adina Geană, preşedinte - director executiv al CASMB. În cadrul mai multor mese rotunde organizate de CASMB s-a înscris şi dezbaterea cu privire la formularele europene - E104, E 106, E 107, E 108, E 109, E 112, E 115, E 116, E 117, E 118, E 120, E 121, E 125, E 126. Dr. Adina Geană spune că formularul E 112 este utilizat în cazul în care este necesară deplasarea într-un alt stat membru al UE pentru a beneficia de tratament medical adecvat. Ea a subliniat, de asemenea, că de acest formular se poate beneficia doar în cazurile pentru care nu există soluţii terapeutice pe teritoriul României sau atunci cînd o persoană lucrează temporar sau definitiv pe teritoriul altui stat membru UE. Pentru obţinerea formularului E 112, persoana interesată depune o cerere la casa de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află, iar după verificarea statutului de asigurat şi analiza dosarului, în termen de cinci zile lucrătoare, trebuie soluţionată cererea. Documentele care însoţesc cererea de solicitare a formularului E 112 sînt: copie după actul de identitate sau certificatul de naştere după caz, dosar medical, care va conţine înscrisuri medicale şi raportul medical, confirmarea scrisă din partea unităţii sanitare din statul membru al UE sau al Spaţiului Economic European în care se intenţionează efectuarea actului medical cu privire la disponibilitatea acesteia de a acorda respectivul serviciu medical, perioada indicată de persoana solicitantă, în baza formularului E 112, dovada transferului de reşedinţă. Formularul se eliberează înainte de plecarea persoanei, dar poate fi emis şi după, dacă din motive de forţă majoră nu a putut fi eliberat anticipat. Formularul se eliberează numai dacă nu a fost efectuată plata contravalorii serviciilor medicale.
Reamintim că formularul E112 continuă să fie solicitat de către constănţeni. Conducerea Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Constanţa declara că, în ultima perioadă, la sediul instituţiei au cerut ajutor prin intermediul formularului E112 mai multe persoane cu afecţiuni grave care nu se pot trata în ţara noastră. Preşedintele/director al CJAS, dr. Liviu Mocanu, a declarat că nu a refuzat niciodată pe nimeni pînă acum. “Ba mai mult, noi i-am ajutat pe toţi, am încercat să-i sprijinim în ceea ce priveşte obţinerea documentelor necesare pentru ca deplasarea să fie aprobată”, spune dr. Mocanu. Pe de altă parte, preşedintele/director al CJAS susţine că nu trebuie încurajate deplasările în străinătate, asta dacă intervenţiile se pot face şi în cadrul spitalelor din România. „Trebuie să recunoaştem că şi noi avem competenţe în multe domenii, că în ţară avem aparatură medicală ultramodernă, că avem specialişti pe măsură. Este adevărat că sînt afecţiuni care nu pot fi tratate la noi, dar pe viitor se încearcă o dotare mai performantă a spitalelor, dar şi pregătirea personalului medical de specialitate”, declara dr. Mocanu.
Alte formulare…
Celelalte formulare se utilizează după cum urmează: E 104 - atestat privind totalizarea perioadelor de asigurare, de muncă sau de reşedinţă; E 106 - asigurarea de servicii medicale în cazul persoanelor care au reşedinţa în alt stat decît statul competent; E107 - solicitarea cardului european de asigurări sociale de sănătate/certificatului provizoriu de înlocuire a cardului. Formularul E 109 se foloseşte pentru înscrierea membrilor familiei lucrătorului care nu îşi au reşedinţa împreună cu acesta, E 115 pentru incapacitate de muncă, E 117 pentru acordarea de prestaţii în bani în caz de maternitate şi incapacaitate de muncă, E 120 generează rambursări pe bază de facturi, E 126 stabileşte tarifele în vederea rambursării prestaţiilor medicale.