Forţele navale americane vor mobiliza, în curând, nave de patrulare robotizate, dotate cu armament, dar fără marinari la bord, pentru a escorta şi apăra vasele lor de război în apele sensibile. Această tehnologie, dezvoltată pornind de la roboţii folosiţi de agenţia spaţială NASA pe Marte, va revoluţiona modul de operare al Forţelor Navale, dar generează noi întrebări privind rolul tot mai mare al roboţilor în situaţii de conflict.
Biroul de cercetări navale a dezvăluit, ieri, rezultatele unei demonstraţii fără precedent, care a implicat, la 13 august, nave de patrulare robotizate care escortau un vas pe râul James, în statul american Virginia. Urmărind un scenariu de simulare, cinci nave robotizate au asigurat protecţia unei ambarcaţiuni mai mari, în timp ce alte opt aveau ca misiune să supravegheze un vas suspect. Navele-robot au încercuit apoi ţinta, permiţând ambarcaţiunii să navigheze în zonă, fără obstacole. Exerciţiul, desfăşurat pe parcursul a două săptămâni, avea ca scop să simuleze trecerea printr-o strâmtoare, a precizat şeful departamentului de cercetări navale, contraamiralul Matthew Klunder. El a adăugat că astfel de nave-robot de patrulare ar putea escorta ambarcaţiunile americane în mai puţin de un an. Navele de patrulare, care sunt bărci gonflabile cu lungimea de 11 metri, sunt în general manevrate de trei sau patru marinari. Dar în versiunea robotizată, un singur marinar ar putea opera până la 20 de nave de patrulare. Contraamiralul Klunder a explicat că navele robotizate ar putea fi echipate cu arme neletale, dar şi cu mitraliere şi ar putea deschide focul asupra unui vas inamic, dacă un marinar dă comanda. Pentru armată, această tehnologie ar trebui să permită apărarea vieţii marinarilor şi sporirea performanţelor Forţelor Navale.
Tehnologia a fost dezvăluită cu puţin înainte de comemorarea a 14 ani de la atacul asupra distrugătorului „USS Cole“ la Aden, în Yemen, la 12 octombrie 2000, care a fost lovit de o mică ambarcaţiune plină cu explozibil, provocând moartea a 17 marinari şi rănirea altor 39.