14 inspectori de daună sunt acuzați de fraudă în asigurări, prejudiciul estimat sărind de 400.000 euro, potrivit Poliției Capitalei. Din datele și probele administrate reiese că între 2012 și 2013, prin intermediul unor service-uri auto, cei 14 au fost incluși într-un grup infracțional - „În service, avariile mașinii erau amplificate masiv, fără știrea proprietarului, iar documentele originale erau înlocuite cu unele false. Ulterior, mașinile erau reparate, se întocmeau cereri de despăgubire, iar banii erau virați de asigurător“. De asemenea, unele mașini avariate erau asigurate cu Casco, în mod fraudulos, apoi erau despăgubite. Mașinilor (de obicei scumpe) le erau făcute fotografii false la inspecția de risc; după 2 - 3 luni era anunțată firma de asigurări că mașina era accidentată și așa rezultau avariile REALE, avute înainte de efectuarea asigurării... În acest context, șeful Asociației Service-urilor (ASSAI), Cristian Muntean, reamintește că frauda în asigurările RCA este estimată la 300 milioane lei/an. Ca procent - 15%, adică de două ori peste media Europei. „Trebuie înțeles însă că fraudele din asigurări se pot realiza DOAR cu sprijinul angajaților din companiile de profil. De obicei, chiar ei inițiază asta, pentru că inspectorii de daune știu cum să construiască și să falsifice probele, astfel încât dosarul să fie achitat fără probleme“, punctează Muntean. De reținut că fraudele mari din asigurări se fac atunci când se asigură bunuri; clădiri, spre exemplu, sau depozite în care au ars (chipurile) mărfuri valoroase. „Legenda spune că o firmă de profil, care a dispărut din piață, scotea în acest fel banii negri din contabilitate, iar fondurile erau folosite la cumpărarea posturilor din ASF. E doar o legendă... Ciudat este că, în asigurările românești, doar daunele reale sunt achitate cu greutate. Fraudele au un coridor larg în acest mecanism și ajung să fie plătite cu celeritate de firme“, conchide Muntean.