Avertisment pe piața fructelor și legumelor! Fructele autohtone ar putea dispărea de pe tarabe. Și asta deoarece românii aleg să consume tot mai multe mere, pere şi prune din import, pentru că sunt mai arătoase, iar fructele româneşti au ajuns la o treime din consum şi riscă să dispară din magazine şi pieţe în următorii 3 - 5 ani, potrivit directorului executiv al Organizației Interprofesionale Legume - Fructe Prodcom, Aurel Tănase. ”Doar 60% din consumul la nivel naţional este asigurat de piaţa internă la legume şi 30 - 35% în cazul fructelor. Piaţa de legume-fructe este estimată la aproximativ 700 de milioane de euro”, a spus directorul Prodcom. Potrivit datelor transmise de Institutul Național de Statistică (INS), în 1989, în România erau înregistrate aproape 240.000 de hectare de livezi, iar între timp suprafaţa a scăzut la 147.000 de hectare. Tănase spune că din acestă suprafaţă, doar 75.000 de hectare sunt pe rod. În ultimii 10 ani au fost plantate doar 7.500 de hectare de livezi, potrivit reprezentantului producătorilor. El a adăugat că multe livezi sunt îmbătrânite şi fructele nu se pretează pentru consum. Majoritatea fructelor care concurează cu produsele româneşti provin din Polonia şi Olanda, dar şi din Grecia şi Ungaria. În România s-au produs anul trecut 129.000 de tone de fructe, faţă de 132.000 de tone în 2009, potrivit datelor INS. Importurile de fructe au totalizat anul trecut, potrivit INS, 294 de milioane de euro, iar exporturile 74 de milioane de euro. În 2009 s-au importat fructe de 175 milioane de euro şi s-au exportat de 39 de milioane de euro. Totodată, fructele și legumele provenite din cultura ecologică nu sunt comercializate de retailerii FMCG (Fast Mover Consumer Goods) din România, cu toate că gradul de comercializare a acestui tip de produse fără certificare ecologică a crescut la 55%, conform studiului ”Retailer Scorecard 2014”. Cercetarea, realizată de World Wide Found for Nature - WWF, arată că se menține îmbunătățirea la nivel de piață pentru fructele și legumele fără certificare ecologică provenite din România (55%), dar în continuare niciunul dintre cei 11 retaileri prezenți în studiu nu comercializează fructe și legume românești provenite din agricultura ecologică.