Ministerul Educaţiei a anunţat, în 25 martie, că a lansat în dezbatere publică Metodologia de evaluare pentru clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor de studii, însă aceasta a fost publicată de-abia ieri, 12 aprilie, pe site-ul instituţiei, unde apare, bizar, cu data de 21 martie. \"Câştigători vor fi toţi cei care înţeleg ireversibilitatea alinierii la standardele europene şi îndrăznesc să spun că prezenţa Asociaţiei Europene a Universităţilor (EUA) astăzi, aici, demonstrează acest lucru. Nu cred că vreo universitate din România ar avea ceva de câştigat dacă s-ar exclude din acest proces ireversibil. Schimbarea se face împreună şi mulţumesc rectorilor şi organizaţiilor studenţeşti care sprijină acest demers\", declara ministrul de resort, Daniel Funeriu, cu ocazia lansării în dezbatere publică din 25 martie. Evenimentul de lansare în dezbaterea publică a fost girat, potrivit ministerului, de EUA, care, prin secretarul general Lesley Wilson, afirma că \"această clasificare a universităţilor din România, prevăzută în Legea Educaţiei Naţionale, este în pas cu ceea ce se întâmplă în Europa\".
MINISTERUL A CĂZUT ÎN GROAPA DINTRE TEORIE ŞI PRACTICĂ. Lansarea anunţată de minister nu a adus însă şi postarea metodologiei pe site-ul instituţiei. Solicitaţi în mai mult rânduri să pună la dispoziţie metodologia, reprezentanţii ministerului au explicat atunci că \"aceasta nu este gata\". Ieri, 12 aprilie, pe site-ul instituţiei a apărut, în sfârşit, un draft al metodologiei, cu data de 24 aprilie, deşi postarea s-a făcut cu 12 zile mai devreme. Din motive neprecizate, draft-ul a dispărut după doar câteva ore de pe www.edu.ro. Tot marţi, la câteva zeci de minute de la scoaterea metodologiei de pe site, documentul a fost postat din nou, însă cu data de 21 martie, adică înainte de anunţul privind lansarea dezbaterii publice. Sindicaliştii din învăţământ spun că \"povestea\" dezbaterii publice privind metodologia demonstrează neglijenţă sau rea intenţie. \"Ori este neglijenţă, întrucât funcţionarii din minister nu şi-au făcut meseria, ori este un lucru făcut intenţionat de ministrul Daniel Funeriu, pentru a bloca accesul la dezbaterea publică, întrucât are anumite interese.
TINDEM SĂ CREDEM CĂ, DE FAPT, ESTE O PRACTICĂ PRIN CARE OAMENII SUNT AMĂGIŢI CĂ AU DREPTURI ÎNTR-O ŢARĂ DEMOCRATICĂ, ÎNSĂ, DE FAPT, ESTE UN SISTEM DICTATORIAL, PRIN CARE GUVERNANŢII IMPUN DOAR CEEA CE LE CONVINE.
Grav este că se încalcă legea. Din păcate, clasa politică aflată la conducerea ţării nu este trasă la răspundere de autorităţile abilitate să ia măsurile care se impun în astfel de cazuri\", au comentat aceştia. \"Clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor de studii sunt două activităţi distincte\", se preciza în draft-ul postat temporar pe site-ul ministerului. Metodologia de evaluare permite clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor de studii universitare în baza unui sistem de arii universitare de interes (denumite, în continuare, criterii) şi a unor standarde şi indicatori, se mai menţiona în metodologie.
Conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, universităţile se clasifică în trei categorii: universităţi centrate pe educaţie; universităţi de educaţie şi cercetare ştiinţifică sau universităţi de educaţie şi creaţie artistică; universităţi de cercetare avansată şi educaţie, se mai arăta în draft-ul metologiei.
Instituţiile de învăţământ superior care participă în procesul de evaluare, cu scopul clasificării, trebuie să fie acreditate, potrivit normelor legislaţiei în vigoare, prevede aceeaşi metodologie. \"Decizia privind clasificarea unei universităţi într-o categorie anumită este rezultatul exclusiv al evaluării externe şi comparative. În consecinţă, organizarea programelor de studii, finanţarea din fonduri publice şi tipurile de diplome emise de o universitate sunt dependente în mod exclusiv de poziţionarea universităţii într-o categorie sau alta. (...)Procesul de evaluare cu scopul clasificării universităţilor nu reprezintă în niciun fel un proces de ierarhizare a instituţiilor de învăţământ superior din România. Obiectivul asumat este ca, prin intermediul său, universităţile să aibă posibilitatea de a-şi identifica mai bine poziţia în cadrul mediului universitar, social – economic sau cultural şi de a-şi concentra mai bine resursele pentru a-şi îndeplini, cu eficienţă, misiunea asumată şi pentru a răspunde nevoilor reale ale beneficiarilor direcţi şi indirecţi ai educaţiei şi formării profesionale. (...) În sensul prezentei Metodologii de evaluare, un program de studii universitare nu poate participa în procesul de evaluare, în vederea ierarhizării, decât dacă a fost autorizat sau acreditat, în urma evaluării externe a calităţii, realizate de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) sau de o altă agenţie înscrisă în EQAR. Participă la procesul de evaluare toate programele de studii autorizate sau acreditate. Un program de studii universitare cu un profil disciplinar specific nu poate face parte, în acelaşi timp, din mai multe ierarhii de domenii de studii\", se mai menţiona în draft-ul metodologiei.