Vineri, ora 7.30. Portul Constanţa. Peste 300 de oameni protestează paşnic, ţinând în mâini pancarte cu mesaje împotriva directorului Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPMC), Aurelian Popa, şi a acoliţilor acestuia. „Andrii Popa şi Vasile (directorul economic Mihaela Vasile - n.r.), ne vor omorî cu zile!”, este doar unul dintre sloganurile pictate pe bucăţile de carton. Câţiva jandarmi şi poliţişti se plimbă liniştiţi prin faţa protestatarilor. Nu sunt motive de îngrijorare, lucrurile părând a fi sub control.
Ora 09.15. Spiritele încep să se încingă. Oamenii devin neliniştiţi. Strigă, bat cu beţele în butoaie, pun sirenele în funcţiune. Totul, la aflarea veştii că directorul Popa nu vine la muncă pentru că participă la şedinţa Consiliului de Administraţie, mutată, forţat de împrejurări, la Bucureşti, la Ministerul Transporturilor.
Ora 09.30. Apar primele declaraţii ale sindicaliştilor. „Aici nu mai intră (directorul Popa - n.r.). Nu mai are ce căuta în Gara Maritimă. Chiar dacă ar veni aici nu îi vom permite accesul”, a afirmat prim-vicepreşedintele Sindicatului CNAPMC, Marian Ştefan. Liderii sindicali informează asupra intenţiei unor partide politice de a face o interpelare în Parlament legată de problemele din Port, urmată de depunerea unei moţiuni de cenzură împotriva ministrului Transporturilor, Alexandru Nazare.
Ora 10.00. Oamenii s-au dezlănţuit. Strigă. Motivul: consilierul directorului de la Infrastructură, Adrian Constantinescu, îi sfidează încă o dată. Se plimbă cu maşina APMC-ului şi încearcă să ajungă în Gara Maritimă. Jandarmii fug înaintea masei înnebunite. Încearcă să protejeze maşina lui Constantinescu. Greviştii forţează şi începe o îmbrânceală cruntă. Unii scapă pe sub braţele forţelor de ordine. Lovesc maşina consilierului, o zgârie şi îi smulg plăcuţa de înmatriculare din faţă. De partea cealaltă a cordonului, jandarmii împing oamenii. Unii cad la pământ şi sunt ridicaţi cu brutalitate de oamenii legii.
Ora 10.15. Constantinescu părăseşte Portul. Un jandarm îi filmează pe cei din primele linii care au forţat cordonul şi au lovit maşina consilierului. Este, pesemne, ordinul ministrului Transporturilor, care a declarat, printr-un comunicat de presă, că cei „violenţi” vor suporta rigorile legii.
Ora 10.30. Conflictele se încheie, iar greviştii îşi retrag acuzaţiile de violenţă la adresa jandarmilor. Spiritele se calmează şi totul revine la normal. Protestele continuă în aceeaşi linişte de la început.
Ora 10.35. EXCLUSIV: Un fost memebru al Consiliului de Administraţie (CA) al CNAPMC, Viorel Olea, declara, pentru „Telegraf”, că a fost aspru pedepsit pentru că a vrut doar să respecte legea. „Am fost revocat din funcţia pe care o aveam în CA-ul Companiei. Motivul a fost legat de externalizarea serviciilor”, a afirmat acesta. S-a împotrivit externalizării făcute după ureche şi a fost considerat o piedică în calea planurilor lui Popa. „În mod normal, externalizarea se decide în urma unui audit, a unor studii care ne spun dacă este sau nu oportună. Ei au sărit toţi aceşti paşi. Nu am contestat decizia lor de a fi revocat din funcţie”, a declarat Viorel Olea.
DREPTATE PE JUMĂTATE În tot acest timp, CA-ul discuta principalele revendicări ale sindicaliştilor şi dădea votul favorabil soluţionării a doar şase din cele 23 de nemulţumiri. Printre acestea se află şi revenirea la programul normal de lucru, suspendarea taxei de acces în Port, majorarea salariilor în funcţie de rata inflaţiei, renegocierea regulamentului intern. „Nu s-a discutat nimic despre principalele noastre revendicări. Cât despre demiterea lui Popa şi a acoliţilor lui, nici măcar nu s-a pomenit. În condiţiile astea, Ministerul susţine că nu mai avem niciun motiv de grevă (!?) Se vede clar că Popa este susţinut şi nu se vrea plecarea lui”, a declarat prim-vicepreşedintele Sindicatului CNAPMC, Marian Ştefan. Oamenii vor, printre altele, prelungirea contractului de muncă până în 2014, nu până în 2013 aşa cum s-a discutat în CA; revenirea la vechiul statut, nu la cel care cuprinde, printre altele, posibilitatea ca Popa să fie reconfirmat în funcţia de director până în 2015 sau liberul drept de vânzare directă, fără avizul CA, a 50% din activele Companiei, la valoarea contabilă. „Terenul şi Clubul Sportiv Portul valorează 50 milioane de euro, iar el vrea să le vândă cu 327.000 de euro, pentru că poate. Va vinde pe doi lei toate bunurile care aduc profit în Companie. Va desfiinţa Zona Liberă Agigea care, acum, mai are doar un singur angajat şi o va dezmembra fără aprobarea Consiliului de Administraţie”, a mai precizat Ştefan. Potrivit lui, salariaţii nu vor negocia sub nicio formă cu actuala conducere a CNAPMC. Ei vor o echipă nou-nouţă la cârma Companiei.
Luni. Ora 7.30. Protestele vor continua în Portul Constanţa. Sindicaliştii se gândesc serios să-şi aducă soţiile, copiii, mamele, taţii sau chiar bunicii „pentru ca guvernanţii să vadă câte familii, câte vieţi distrug prin tot ceea ce fac”.
Senatorul Mircea Banias, fost director al CNAPMC, face un apel către ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, „să iasă din birou şi să se implice pentru găsirea unei soluţii de deblocare a acestei situaţii care nu are precedent în istoria recentă a companiei”. Potrivit lui Banias, „Portul Constanţa este un obiectiv strategic naţional, iar pierderile care se înregistrează după aproximativ două luni de proteste ar putea să le depăşească pe cele produse din cauze naturale (Dunărea îngheţată, războiul din fosta Iugoslavie, etc.)”. „Nu este de neglijat că imaginea Portului Constanţa poate fi iremediabil distrusă, spre beneficiul competitorilor din regiune şi din Europa. Îi asigur pe colegii mei din CNAPMC că voi întreprinde toate demersurile legale pe care un senator din opoziţie le are la îndemână pentru soluţionarea favorabilă a revendicărilor lor”, spune senatorul.