Gafe şi pornografie în manualele şcolare

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Cu girul ministrului Educaţiei

Gafe şi pornografie în manualele şcolare

Eveniment 22 Ianuarie 2007 / 00:00 2580 accesări

Manualele alternative iscă noi controverse. Unii dascăli, dar şi elevii care învaţă după anumite manuale de istorie se plîng că multe subiecte sînt derizorii. De asemenea, anumiţi politicieni sînt ridicaţi în slăvi, iar autorii oferă fragmente din relatările favorabile cuprinse în unele articole de presă. „Monica Macovei este un noroc pentru România chiar dacă, cu siguranţă, unii politicieni nu văd situaţia în acest fel... Cea mai mare realizare a lui Macovei este înfiinţarea DNA”, ne spune un manual. Tot în manualele de istorie, elevii sînt îndrumaţi să citească romane precum „Codul lui DaVinci” şi să spună dacă e vorba despre o carte poliţistă, de aventuri sau ştiinţifică. Nici la literatura română copiii nu sunt scutiţi de surprize. De exemplu, unul dintre manuale le impune, ca lectură obligatorie, romanul „Muzici şi faze” al lui Ovidiu Verdeş, în care apar fragmente pornografice. Tot în acest manual apare şi un horoscop. Alt manual de istorie seamănă mai degrabă a supliment de revistă decît a carte şcolară. „Gresia şi faianţa, mobilierul din materiale uşoare şi în culori vii, care înlesnesc mişcarea şi nu sufocă spaţiul, sursele de lumină şi de încălzire eficace definesc spaţiul de locuit modern pretutindeni în lume”, se spune în manualul respectiv. Preşedintele Comisiei de Învăţămînt din Camera Deputaţilor, deputatul PRM Olguţa Vasilescu, a declarat că a primit mai multe sesizări de la profesori potrivit cărora manualele alternative de istorie ar conţine subiecte care nu ar trebui să apară într-un material educativ. „Dacă profesorul orientează atenţia elevului în exces asupra manualului şi nu orientează propria activitate după programa şcolară, cu adevărat trăim o problemă”, a declarat preşedinte Consiliul Naţional pentru Curriculum, Firuţa Tacea.

După ce presa a prezentat greşelile din mai multe manuale de istorie şi română, Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEdC) a anunţat că va demara o anchetă. Conducerea ministerului spune că reprezentanţii Consiliului Naţional pentru Evaluarea şi Difuzarea Manualelor vor trebui să dea socoteală în legătură cu greşelile strecurate în cărţi. Ministerul Educaţiei vrea să afle cum s-au putut strecura astfel de erori în manualele şcolare. „Voi dispune o analiză pe structură şi conţinuturi şi în decurs de maximum două săptămîni vom lua o decizie în a reverifica încă o dată ceea ce este în sistem”, a declarat Dumitru Matei, secretar de stat Ministerul Educaţiei. Reprezentanţii editurilor susţin însă că Ministerul Educaţiei era cel obligat să verifice calitatea manualelor. „Cauza se găseşte la comisiile de evaluare. Aceste comisii care rămîn veşnic secrete de atîţia ani ar trebui să dea girul funcţionării sau nefuncţionării lor în şcoală. Cîtă vreme manualele primesc avizul comisiei înseamnă că îndeplinesc toate criteriile de calitate”, este de părere directorul educaţional din cadrul Editurii Humanitas, Dana Papadima. Greşeli au fost descoperite şi în manualele de geografie. De exemplu, manualul de clasa a V-a tipărit la Editura Teora conţine definiţii care cu greu pot fi înţelese. „Agricultura este un domeniu în care geografia are un cuvînt greu de spus. O cultură agricolă are nevoie de o climă bună, de apă şi de un sol bogat în resurse, care pot fi cunoscute din studiul climatologiei, al hidrologiei şi al pedologiei-ramuri ale geografiei”. Greşelile au, însă, girul ministrului. Pe toate manualele controversate scrie negru pe alb că au fost aprobate prin ordin de ministru, în urma evaluării calitative.



12