Deşi ne mândrim că suntem ţară europeană după ce în 2007 ne-am alăturat statelor care fac parte din Uniunea Europeană (UE), nu întotdeauna ne şi cunoaştem drepturile conferite de acest statut pentru a beneficia pe deplin de ele. Un motiv este informarea precară din partea autorităţilor, dar nici despre noi nu putem spune că suntem atât de interesaţi să ştim mai multe despre cum putem să ne apărăm drepturile de consumator. Spre exemplu, câţi dintre noi ştim că produsele pe care le achiziţionăm au termen legal de doi ani, chiar dacă pe certificatul de garanţie scrie doar un an. Dacă un produs nu mai funcţionează, mai întâi ne uităm pe garanţia primită de la comerciant la achiziţionare, iar dacă termenul este depăşit, renunţăm la produs fără să ne mai informăm. Ei bine, puţini dintre noi ştiu de reglementarea europeană de doi ani şi, şi mai puţini se folosesc de acest „privilegiu” pe care ni l-a conferit intrarea în UE. De fapt, e un drept pe care l-am câştigat şi de care trebuie să ne bucurăm pentru că legile europene pun accent pe interesul cetăţeanului. Directorul în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Mihai Neiu, spune că legea protejează consumatorii. „În termenul de doi ani, consumatorul poate beneficia de repararea sau înlocuirea produsului, la alegerea vânzătorului sau a producătorului”, a declarat reprezentantul ANPC.
COMERCIANŢII DE BUNURI DE LARG CONSUM DIN UE SUNT OBLIGAŢI SĂ GARANTEZE CONFORMITATEA PRODUSELOR PENTRU O PERIOADĂ DE DOI ANI DE LA LIVRAREA BUNURILOR. VÂNZĂTORUL POATE OFERI ŞI O GARANŢIE COMERCIALĂ PENTRU PRODUS, DAR EA NU POATE SĂ LIMITEZE DREPTURILE CONFERITE DE GARANŢIA LEGALĂ.
CELE MAI MULTE RECLAMAŢII, PE TEMA GARANŢIEI UNUI PRODUS Chiar dacă de cele mai multe ori, atunci când avem un produs care nu mai funcţionează bine, vânzătorul nu ne este „cel mai bun prieten”, directorul ANPC atrage atenţia că reprezentantul firmei trebuie să soluţioneze problema consumatorului. „Chiar şi în cazul produselor care au fost scoase de pe piaţă, legislaţia spune clar că trebuie asigurate piese de schimb pe întreaga durată medie de viaţă a produsului”, a precizat Meiu. În 2012, 35% din reclamaţiile consumatorilor s-au referit la garanţia produselor. Dintre produsele vizate de reclamaţii, telefoanele mobile sunt în top, cu 29%, fiind urmate de laptop-uri şi tablete cu 14%, şi de produse electrocasnice cu 12%. Preşedinte Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România, Sorin Mierlea, a declarat că, în ceea ce priveşte sesizările şi reclamaţiile, încă ne clasăm pe locuri codaşe la nivelul UE pentru că încă nu avem format acest „exerciţiu”.