Consiliul Concurenței a sancționat cu peste 53 milioane euro nouă asigurători și asociația UNSAR, pentru că, între 2012 și 2016, s-au înțeles între ei să majoreze concertat tarifele RCA. În acest grup se numără și defunctele firme Astra și Carpatica, dar și Euroins, care a recunoscut fapta și a dat din casă, ajutând autoritatea de concurență să probeze suspiciunile și să definitiveze ancheta. Allianz - Țiriac Asigurări și Omniasig VIG au primit cele mai mari amenzi, de peste 40 milioane lei fiecare.
AMENZI URIAȘE Consiliul Concurenţei (CC) a sancţionat nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale în valoare de 246,74 milioane lei (aproximativ 53 milioane euro), pentru coordonarea comportamentelor din piaţă în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA) - „În urma investigaţiei, am constatat că Allianz - Ţiriac Asigurări SA, Asigurarea Românească - Asirom Vienna Insurance Group SA, Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA, Carpatica Asig SA, Euroins România Asigurare-Reasigurare SA, Generali România Asigurare Reasigurare SA, Groupama Asigurări SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA şi Uniqa Asigurări SA au participat la un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere comercial referitoare la intenţiile acestor societăţi de a majora tarifele RCA. Această practică, facilitată de UNSAR, a condus la restrângerea concurenţei din piaţa serviciilor de asigurare RCA, în perioada octombrie 2012 - noiembrie 2016, deoarece societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei“. Cea mai mare sancţiune a fost aplicată companiilor Allianz - Ţiriac Asigurări (43,44 milioane lei), Omniasig Vienna Insurance Group SA (40,53 milioane lei) şi Asigurarea Românească - Asirom Vienna Insurance Group SA (36,97 milioane lei). N-au fost iertate nici Groupama Asigurări SA (35,38 milioane lei), Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA (22,04 milioane lei), Carpatica Asig SA (26,86 milioane lei), Generali România Asigurare Reasigurare SA (21,45 milioane lei), Uniqa Asigurări SA (13,57 milioane lei) și Euroins România Asigurare-Reasigurare SA (6,35 milioane lei), şi nici UNSAR (160.436 lei). Potrivit Concurenţei, în cadrul investigaţiei, Euroins a recunoscut în integralitate fapta şi a furnizat, în cadrul procedurii de clemenţă, o serie de documente şi informaţii ce au avut o contribuţie semnificativă la probarea acesteia. În cazul societăţilor Astra şi Carpatica, Consiliul Concurenţei a luat în considerare perioada mai redusă de încălcare a legii, respectiv până la momentul în care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) le-a retras autorizaţia de funcţionare.
CE-I DE FĂCUT „Într-o piaţă concurenţială, companiile trebuie să se întreacă pentru a furniza servicii de calitate în condiţii avantajoase, fiecare stabilindu-şi în mod independent politica de tarife în funcţie de propria strategie şi de structura costurilor implicate de desfăşurarea activităţii. Segmentul RCA a trecut prin împrejurări excepţionale, de criză, dar între timp a fost implementat noul pachet legislativ şi au fost eliminate, în mare parte, disfuncţionalităţile care au condus, în anii anteriori, la creşteri accentuate ale preţurilor“, a declarat șeful CC, Bogdan Chirițoiu, într-un comunicat remis Telegraf Constanța. El a precizat, însă, că mai sunt necesare unele ajustări, iar Consiliul Concurenţei va colabora cu ASF şi Guvernul pentru a identifica măsurile ce se impun pentru armonizarea legislaţiei cu reglementările europene, pentru a nu conduce la noi creşteri ale preţului RCA. CC a făcut și o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea funcţionării pieţei şi care, în mare parte, au fost preluate în legislaţia primară şi secundară. Printre ele se numără introducerea posibilităţii de compensare directă, luarea în calculul a clasei bonus/malus a istoricului şoferului (nu doar a combinaţiei unice şofer-vehicul), utilizarea tehnologiilor de tip telematics în determinarea primei RCA, asigurarea accesului la cazierul de conducător auto şi declararea la emiterea poliţei a tuturor şoferilor uzuali ai vehiculului (în vederea evaluării mai precise a riscului de daună). Totodată, CC recomandă ca poliţele RCA să se poată încheia pentru șase sau 12 luni, pentru persoane fizice, şi pentru o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, pentru persoanele juridice. De cealaltă parte, cei de la UNSAR spun că au luat act de decizia CC şi aşteaptă comunicarea motivării, însă îşi menţin dreptul de a o contesta în instanţă; ei mai spun că nu au participat la săvârşirea unei fapte anticoncurenţiale.
POZIȚIA ARBITRULUI Și ASF confirmă că, odată cu noua legislație, au fost introduse o serie de mecanisme noi, care au contribuit la stabilizarea si bunul mers al pieței RCA. „Din datele și analizele noastre, toate firmele de profil care încă funcționează și care au fost sancționate de CC au rate de solvabilitate cu mult peste valorile minime necesare. De asemenea, cerințele minime de capital sunt de aproape patru ori peste limita minimă impusă. În prezent, piața RCA este stabilă, iar previziunile nu indica o înrăutățire în perioada următoare. Vom urmări cu atenție atât evoluția ratelor de prudențialitate, cât și adecvarea capitalurilor, astfel încât să fie asigurată protecția consumatorilor și stabilitatea pieței“, a declarat, pentru Telegraf, vicepreședintele ASF, Cristian Roșu