Tragerea pe sub Dunăre a conductei de rezervă a interconectorului de gaze România - Bulgaria a fost finalizată vineri, iar lucrările de execuție, probele de presiune, cuplarea conductei, inclusiv punerea în funcțiune a acesteia se vor finaliza până la sfârșitul lunii noiembrie 2016, cu aproximativ o lună mai devreme decât era planificat, conform unui comunicat al Transgaz remis duminică.
"În data de 4 noiembrie 2016, s-a finalizat tragerea pe sub Dunăre a conductei de rezervă DN 500 în lungime de 2100 metri, lucrările fiind derulate în baza contractului de execuție semnat împreună cu Inspet SA Lider și SC Habau PPS Asociat. Deși, atât în contractul de finanțare cât și în contractul de execuție, termenul de finalizare al lucrărilor este 31.12.2016, datorită utilizării tehnologiei avansate, alegerii unor soluții tehnice de succes precum și a implicării personalului specializat, lucrările de execuție, probele de presiune, cuplarea conductei, inclusiv punerea în funcțiune a acesteia se vor finaliza până la sfârșitul lunii noiembrie 2016, cu aproximativ o lună mai devreme decât era planificat", se menționează în comunicat.
Potrivit reprezentanților Transgaz, până la această dată a fost finalizată, probată, recepționată și pusă în funcțiune conducta principală, fiind create condițiile tehnice pentru asigurarea exportului de gaze naturale din România spre Bulgaria.
"Stațiile de reglare măsurare ( SRM-urile) atât la noi cât și la bulgari au fost construite și recepționate, astfel încât, după semnarea Acordului de Interconectare și aprobarea metodologiei de rezevare de capacitate, se pot efectua activități de import și export", precizează aceștia.
Interconectorul România-Bulgaria a fost finanțat cu fonduri europene în valoare de 23 milioane euro, din care 10 milioane euro alocate lucrărilor de pe malul românesc și 13 milioane euro pentru partea bulgară.
Subtraversarea efectivă a Dunării la Comasca a început încă din 25 septembrie a.c., când a avut loc tragerea conductei principale prin forajul executat pe sub Dunăre. Lucrările de subtraversare înseamnă în fapt conectarea sistemului de transport gaze naturale dintre România și Bulgaria. În același timp, stația de Măsurare a Gazelor Giurgiu permite circulația gazelor în ambele sensuri, curgere bidirecțională care a fost dimensionată la un debit maxim de 1,5 miliarde mc/an în ambele sensuri.
Din Stația de Măsurare a Gazelor Giurgiu, gazele sunt transportate prin conducte DN 500mm, în lungime de 5,1 km până de la grupul de robinete Comasca (România). Lungimea efectivă a subtraversării este de 2,1 km de la grupul de robinete Comasca până la grupul similar de la Marten (Bulgaria).
Interconectorul România—Bulgaria este cea mai mare lucrare de acest gen din România și Europa până la acest moment, o lucrare de pionierat, subliniază reprezentanții transportatorului român de gaze.
Transgaz se află în faza finală a negocierii Acordului de Interconectare cu Bulgartransgaz, operatorul sistemului de transport gaze naturale din țara vecină, Bulgaria. Acordul de Interconectare va sta la baza comercializării capacităților de transport.
Proiectul de interconectare România — Bulgaria este singurul proiect prin care se poate asigura transportul gazelor naturale din traseul sudic al gazelor Azerbaidjan-Turcia-Grecia spre Austria, prin segmentul de pe teritoriul României. Conducta de gaz din Bulgaria în Austria, via România și Ungaria (BRUA — PCI 7.15, proiect de interes comun conform primei liste PCI) are o importanță deosebită la nivel regional astfel încât, după punerea în funcțiune, conducta va asigura integrarea surselor de gaze naturale din Coridorul Sudic cu piețele din Europa Centrală și de Vest.
Proiectul BRUA (gazoductul Bulgaria — România — Ungaria — Austria), face parte din Planul de dezvoltare al SNTGN Transgaz în perioada 2014-2023 și se regăsește pe lista actualizată a proiectelor de interes comun adoptată de Comisia Europeană. Conducta "Țărmul Mării Negre-stația de comprimare gaze Podișoru" este, de asemenea, proiect de interes comun al Uniunii Europene și face legătura cu BRUA prin preluarea potențialelor rezerve de gaze naturale din Marea Neagră.
Proiectul BRUA este dezvoltat în contextul necesității diversificării surselor de alimentare cu gaze naturale ale țărilor europene, creșterii securității alimentării cu gaze naturale a României prin acces la noi surse, transportul înspre piețele Central Europene a rezervelor de gaze naturale din regiunea Caspică, asigurării pe direcția Bulgaria a unei capacități de transport în ambele sensuri de curgere de 1,5 mld.mc/an și dezvoltării unei capacități de transport pe direcția Ungaria de 1,75 mld.mc/an în faza I și 4,4 mld.mc/an în faza II.
Conducta va avea o lungime totală de 528 km, diametrul de 32"(Dn 800) și presiunea de proiectare de 63 bar.
SNTGN Transgaz SA este operatorul tehnic al Sistemului Național de Transport gaze naturale și răspunde de funcționarea acestuia în condiții de calitate, siguranță, eficiență economică și protecție a mediului înconjurător.