GFR nu a plătit, deşi ar fi putut. Privatizarea CFR se reia

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Povestea unei tranzacţii eşuate...

GFR nu a plătit, deşi ar fi putut. Privatizarea CFR se reia

Eveniment 16 Octombrie 2013 / 00:00 447 accesări

Privatizarea colosului CFR Marfă s-a încheiat lamentabil. Din toată povestea asta au pierdut şi statul român, şi Guvernul USL (pentru că în capul lui se sparg toate oalele acum). Acum nu vom mai afla dacă omul de afaceri Gruia Stoica a avut cu adevărat toţi banii pentru încheierea tranzacţiei sau cine şi-a îndeplinit sau nu obligaţiile din contract şi, cu atât mai mult, dacă această nerespectare a condiţiilor a fost cu adevărat o culpă sau o intenţie pentru ca patronul Grup Feroviar Român (GFR) să nu vină cu banii. Probabil că secretarul de Stat Cristian Ghibu, preşedintele Comisiei de privatizare a CFR Marfă, va fi acarul Păun în toată povestea, însă suntem convinşi că lucrurile se vor clarifica. Guvernul s-a angajat faţă de FMI ca, în cazul în care tranzacţia nu este finalizată, să vândă pachetul majoritar de la CFR Marfă unui alt investitor strategic.

FIECARE CU DREPTATEA LUI Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat, luni seara, că GFR ar fi putut plăti pentru acţiunile CFR Marfă, că ministerul a îndeplinit toate condiţiile pentru transferul de proprietate şi că procesul de privatizare va fi reluat. Mănescu spune că cele trei condiţii la care s-a făcut referire sunt finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra societăţii la data semnării contractului, avizul favorabil de la Consiliul Concurenţei şi obţinerea de către vânzător, de la finanţatorii interni şi externi ai CFR Marfă, a acordului de modificare a structurii acţionariatului companiei. În aceste condiţii, ministrul a arătat că s-a aplicat prevederea din contract care spune că, dacă în termen de 60 de zile nu sunt îndeplinite condiţiile, acordul se desfiinţează: „Acum, Comisia de privatizare şi consultantul analizează oportunitatea reţinerii garanţiei de 10 milioane de euro depuse de GFR”. Cei de la GFR susţin că privatizarea a eşuat pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei. Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, a anunţat că va participa la o nouă încercare de privatizare a CFR Marfă, dacă procesul va fi reluat. Pe de altă parte, el a spus că analizează posibilitatea de a cere o ordonanţă prezidenţială în justiţie prin care privatizarea CFR Marfă să continue. Stoica a mai declarat că a cerut Comisiei de privatizare restituirea de urgenţă a garanţiei de 10 milioane de euro, precum şi a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a îndeplini condiţiile de preluare a companiei.

UN EŞEC DE ETAPĂ Fostul ministru Relu Fenechiu a declarat că nu se poate discuta despre despăgubiri plătite de statul român în acest caz şi că, dacă se constată că nu din culpa GFR a eşuat privatizarea, atunci nu i se poate reţine garanţia depusă. „Părerea mea este că, acum, privatizarea trebuie reluată deîndată“, a afirmat Fenechiu, adăugând că ţara noastră este într-o competiţie acerbă cu toate companiile private din Europa şi nu crede că o companie în proprietatea statului poate să reziste la o astfel de competiţie. Preşedintele PNL, Crin Antonescu, a apreciat, ieri, că, „deşi va exista o întreagă dezbatere şi se va discuta despre eşecul acestei privatizări, este un eşec de etapă, pentru care nu sunt de vină nici ministrul actual al Transporturilor şi nici fostul ministru“. Încheiem spunându-vă că pedeliştii nu puteau să piardă ocazia de a taxa Guvernul USL pentru eşecul privatizării CFR Marfă, aşa că au anunţat că vor depune o moţiune simplă. C-aşa-i în tenis!



12