Comisia Europeană (CE) a publicat, ieri, un ghid privind drepturile consumatorilor online în probleme precum cumpărăturile pe Internet, relaţia cu furnizorul de servicii broadband, protejarea datelor personale şi reţelele de socializare. Cumpărăturile online sînt considerate un mijloc de creştere a concurenţei între retaileri şi reducerea preţurilor. \"Furnizarea unor informaţii clare privind drepturile consumatorilor va permite creşterea încrederii şi va contribui la deblocarea potenţialului economic al pieţei europene online, care generează venituri de 106 miliarde de euro\", a declarat comisarul pentru telecomunicaţii, Viviane Reding. Împreună cu comisarul pentru Problemele Consumatorilor, Meglena Kuneva, Reding a prezentat şi o listã de opt măsuri analizate de CE, precum înăsprirea unei prevederi referitoare la interzicerea spam-urilor. \"Unele dintre aceste măsuri trebuie introduse prin lege. Va trebui să pregătim propuneri, prin intermediul CE, în următoarele luni şi ani\", a declarat Reding. Potrivit unui sondaj realizat de CE, numai 12% din utilizatorii de Internet din UE au încredere în tranzacţiile pe Internet, 39% au îndolieli serioase privind siguranţa, iar 42% nu ar efectua tranzacţii financiare online. Circa 33% dintre consumatori ar putea lua în calcul achiziţii online din altă ţară, dacă produsul ar fi mai ieftin sau mai bun, dar numai 7% pun în practică acest lucru. \"În UE, drepturile utilizatorilor de servicii online nu trebuie să depindă de localizarea unei companii sau a site-ului folosit. Graniţele naþionale nu trebuie sã mai complice viaţa consumatorilor europeni, atunci cînd vor să cumpere online o carte sau să descarce muzică\", a mai spus Reding. Comisia urmăreşte să adopte noi măsuri, precum combaterea mesajelor spam, prin sancţiuni de natură civilă sau penală şi introducerea unui regim de licenţiere multi-teritorială pentru conţinutul online, astfel încît utilizatorii să înţeleagă licenţierea conţinutului digital, precum muzica şi jocurile. CE mai vrea extinderea reglementãrilor care protejeazã consumatorii, pentru a include acorduri de licenţiere a unor produse cum sînt aplicaţiile antivirus şi jocurile.