Ghidul de bune practici pentru retaileri şi furnizori prinde contur

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Taxa de capăt de raft, între 2.000 şi 3.000 de euro!

Ghidul de bune practici pentru retaileri şi furnizori prinde contur

Eveniment 14 Mai 2008 / 00:00 828 accesări

O primă formă a ghidului de bune practici pentru retaileri şi producători va fi finalizată în această săptămînă, urmînd să fie discutată de reprezentanţii reţelelor de magazine şi ai furnizorilor într-o întîlnire la Ministerului Agriculturii, pe 20 mai. „Grupul de lucru care a fost mandatat de Guvern să lucreze la acest ghid va trimite în această săptămînă o primă formulă, care va fi dezbătută pe 20 mai, de la ora 14.00, într-o şedinţă comună la Ministerul Agriculturii, la care vor participa atît retailerii, cît şi reprezentanţii producătorilor\", a declarat ieri Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV). Ghidul va fi o combinaţie între documentele similare din Marea Britanie şi Spania, susţine Gheorghe. Printre prevederile viitorului ghid s-ar putea număra impunerea unor anumite termene pentru plata mărfurilor furnizate retailerilor, după ce mai mulţi producători au acuzat întîrzieri la acest capitol. Totodată, producătorii propun crearea unei instituţii de arbitraj, care să reglementeze conflictele comerciale dintre magazine şi furnizori şi subliniază că elaborarea unui ghid de bune practici nu este suficientă pentru rezolvarea problemelor din sector, întrucît nu va implica şi sancţiuni. “Am subliniat că pentru noi nu este important numai ghidul, ci avem ca prioritate şi modificarea legislaţiei şi definirea preţului unitar de listă”, a mai declarat Gheorghe. Furnizorii vor ca taxele “să treacă în curtea retailerilor”, prin instituirea unui preţ de listă unitar al produsului respectiv. De exemplu, un produs va avea un preţ de listă de 10 lei (format din costul de producţie şi marja de profit a firmei producătoare), dar preţul afişat în fiecare lanţ de magazine va fi diferenţiat, în funcţie de taxele impuse de retailerul respectiv. De exemplu, dacă un magazin impune taxe de 20%, preţul afişat va fi de 12 lei. În altă locaţie preţul va fi mai mic, dacă taxele impuse sînt mai mici. În felul acesta, retailerii ar intra în competiţie şi ar fi interesaţi să scadă costurile şi implicit taxele, pentru a avea preţul cel mai bun. Producătorii susţin că, în prezent, marile lanţuri de magazine le impun să nu vîndă produse la preţuri mai scăzute altor unităţi comerciale. Propunerea privind preţul de listă a fost făcută şi la audierile de la Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare din Camera Deputaţilor. Comisia a pornit o anchetă privind eventualele abuzuri ale marilor retaileri, după ce patronatele şi sindicatele din industria alimentară au acuzat supermarketurile de abuz de putere, solicitînd autorităţilor să analizeze poziţia dominantă de care magazinele ar profita pentru a forţa negocierile cu furnizorii. Amintim că principalele acuzaţii aduse retailerilor sînt impunerea unor taxe ascunse, care duc la creşterea artificială a preţurilor, negocierea unor clauze dezavantajoase pentru furnizori şi extinderea agresivă, inclusiv în centrele oraşelor. Producătorii dau ca exemplu cîteva mostre de taxe impuse: taxa de înlocuire produs (50-100 euro), taxa de remodelare magazin (2.000-3.000 euro), taxa pentru revistă (200-1.000 euro), taxa de capăt de raft (2.000-3.000 euro) şi taxa de listare (100-300 euro)!!!



12