În ultimii ani, în România, s-a tot vorbit despre înfiinţarea „Ghişeului unic“. S-a încropit chiar un ghişeu prin intermediul căruia românii ar putea să-şi plătească taxele şi impozitele datorate bugetelor locale, dar care şi-a demonstrat de mai multe ori ineficienţa. În ultima vreme, însă, tot mai mulţi şefi ai unor instituţii vorbesc despre necesitatea înfiinţării unor ghişee unice la care românii ar putea să-şi rezolve mai multe probleme. Cu alte cuvinte, să se adopte şi la noi obiceiul „prost“ implementat în alte state ale lumii prin care românii să fie scuţi de alergătura de la o instituţie la alta pentru a-şi rezolva o problemă. Pentru asta însă, este nevoie ca instituţiile să colaboreze între ele, iar bazele de date să fie interconectate. Un vis, ar spune unii. Aproape imposibil în România, ar spune alţii. Cert este că orice este posibil dacă se doreşte cu adevărat eliminarea birocraţiei şi eficientizarea sistemului de stat, monştrii cu care românii se luptă de 23 de ani.
DOAR CU DESCENTRALIZARE Despre acest vis al românilor a vorbit de curând vicepremierul Liviu Dragnea, care a explicat care ar fi piedicile în calea implementării unui astfel de sistem. El a spus că Ghişeul Unic nu se poate realiza dacă nu se face descentralizarea deciziei administrative, iar percepţia că cetăţeanul trebuie să ştie toată legislaţia trebuie să dispară. „S-a vorbit de mulţi ani de acest proiect. Există consiliul judeţean, există primăria şi câteva zeci de direcţii ale ministerelor care nu au nicio legătură cu administraţia locală. Majoritatea direcţiilor judeţene ale ministerelor vor fi trecute către consiliile judeţene, iar împreună cu primăriile să încercăm să înfiinţăm Ghişeul Unic şi să dispară ideea că cetăţeanul trebuie să ştie tot sistemul public, trebuie să ştie tot acest labirint îngrozitor al instituţiilor care trebuie să avizeze şi să elibereze documente sau acte. Să schimbăm acest lucru, în sensul în care un cetăţean să vină la un ghişeu, să spună ce doreşte şi sistemul să lucreze pentru el“, a spus Dragnea. Pentru asta însă ar trebui ca toate serviciile să fie modernizate, iar bazele de date să fie foarte bine puse la punct. Există însă o „singură“ problemă. În România nu sunt legate nici măcar serviciile a căror interconectare este vitală. Spre exemplu serviciile de stare civilă şi cele de evidenţă a populaţiei. Dacă cele de evidenţă a persoanelor mai au ceva tehnologie, la cele mai multe dintre cele de stare civilă totul se păstrează încă pe hârtie. Prin urmare... tot ce ne rămâne este să sperăm că o dată cu regionalizarea şi descentralizarea deciziei administrative se va putea face încă un pas spre mult râvnita modernizare şi tehnologizare a serviciilor din România. Poate, în câţiva ani, vom ajunge să profităm chiar şi de aceste ghişee unice!