Gîlceavă pentru paternitatea politică a reformei în Educaţie

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Gîlceavă pentru paternitatea politică a reformei în Educaţie

Eveniment 19 August 2009 / 00:00 440 accesări

Principalele partide politice şi Preşedinţia s-au întîlnit ieri pentru a dezbate modul în care se poate reforma sistemul de învăţămînt românesc. O temă nobilă care, din păcate, a fost mutată la capitolul diverse în momentul în care principalii actori politici au început să se ciondănească pentru a-şi revendica paternitatea celui mai de soi proiect legislativ. Trei partide şi un şef de stat nu au făcut, ieri, altceva decît să îşi promoveze propriile proiecte şi să îi acuze pe ceilalţi de lipsă de viziune. Liberalii au plecat de la discuţii. Traian Băsescu a ţinut cu PD-L. PSD şi PD-L s-au declarat deschise la perfectarea proiectelor legislative pe care fiecare, în parte, le susţin. Pînă cînd se vor hotărî politicienii unde, cum şi cînd se va reforma învăţămîntul, elevii rămîn într-un sistem educativ cu slabe perspective practice, cu programe supradimensionate, stufoase şi alambicate, în şcoli prăfuite, cu profesori prost plătiţi care predau din manuale de mîna a doua.

Învolburate sînt apele politicii de cînd s-a deschis dezbaterea pe marginea codurilor Educaţiei. În opinia social-democraţilor, asumarea răspunderii Guvernului pe pachetul de legi ale educaţiei este “un experiment cinic şi incorect al coaliţiei, făcut pe spatele elevilor şi al profesorilor”, iar în cazul în care PD-L nu este de acord cu dezbaterea publică pe acest subiect, PSD ar putea alege între coaliţie şi educaţie. De fapt, neînţelegerile provin de la faptul că partidele aflate la guvernare, Administraţia Prezidenţială şi partidele din opoziţie au proiecte proprii de lege pe Educaţie şi ţin cu dinţii de perspectiva lor asupra învăţămîntului, ]n timp ce fiecare formaţiune le acuză pe celelalte de lipsă de viziune. Oricum, asumarea răspunderii pe aceste legi ale Educaţiei pare să fi devenit un fel de problemă de “viaţă şi de moarte” pentru Guvernul condus de Emil Boc. Ieri, au avut loc dezbateri pe marginea legilor educaţiei, cu tema “Reforma structurală a societăţii româneşti. Modernizarea României prin educaţie”. Purtătorul de cuvînt al PNL, Varujan Vosganian, a declarat, ieri, că nu înţelege de ce dezbaterea pe educaţie a fost iniţiată de un parlamentar şi nu de Guvern şi a caracterizat-o drept “o acţiune propagandistică”, precizînd că liberalii nu vor participa la aceste dezbateri. El a arătat că liberalii suspectează faptul că Guvernul doreşte să transforme această acţiune privind reforma educaţiei într-o chestiune propagandistică, după care a părăsit sala în care se desfăşura dezbaterea. La rîndul său, Patriarhia Română îşi manifestă îngrijorarea faţă de intenţia de excludere a disciplinei religie din planurile-cadru ale învăţămîntului liceal şi de a oferi un statut incert acesteia în învăţămîntul primar şi gimnazial. Patriarhia aminteşte că, potrivit Constituţiei României, “în şcolile de stat, învăţămîntul religios este organizat şi garantat prin lege”. Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a respins ideea potrivit căreia a peticit o legislaţie prin Codul elaborat de minister şi ideea că a făcut o lege suprareglementată. Ea a precizat că se va întîlni, înaintea finalizării codului, şi cu preşedintele comisiei prezidenţiale pentru învăţămînt, Mircea Miclea. Andronescu a respins acuzele potrivit cărora propunerea de cod al educaţiei elaborată de ministerul pe care îl conduce ar încălca protocolul de guvernare semnat de PD-L şi PSD. De cealalt[ parte, Mircea Miclea a afirmat că doar Pactul Naţional pentru Educaţie poate asigura coerenţa reformei în sistemul de învăţămînt din România şi a susţinut că soluţiile Codului elaborat de minister nu respectă acest Pact. El este nemulţumit de faptul că în Codul Educaţiei se vine cu soluţii diferite, altele decît cele conţinute în strategia de reformă a educaţiei şi cercetării. Sindicaliştii din educaţie prezenţi, la dezbaterea din Parlament, au adus argumente împotriva asumării răspunderii guvernului pe pachetul legislativ iniţiat de Ecaterina Andronescu, propunînd o dezbatere parlamentară prin care codul să fie corectat şi ajustat. Cum-necum, toate partidele aflate la dezbateri s-au arătat dispuse să perfectele variantele legislative propuse. Premierul Emil Boc a susţinut că Guvernul va promova soluţiile care răspund acestora, indiferent de unde provin, din pachetul Adomniţei, din pachetul Andronescu, din pachetul Miclea. El a mai precizat că toate soluţiile care vor duce la rezolvarea problemelor învăţămîntului românesc, aşa cum prevede “Pactul Naţional pentru Educaţie”, dar şi programul de guvernare al PD-L şi PSD, vor fi introduse într-un proiect de lege ce va fi asumat de Executiv în faţa Parlamentului. Boc a subliniat că optează pentru reformarea învăţămîntului şi nu pentru “cosmetizarea” situaţiei actuale, iar orice amînare a deciziilor va duce la “perpetuarea bolii care există”. În schimb, preşedintele Băsescu a ţinut să îl felicite pe premierul Boc şi Guvernul pentru iniţiativa de a-şi asuma răspunderea pe legile educaţiei, exprimîndu-şi convingerea că acest text va fi discutat cu toţi semnatarii Pactului pentru educaţie. Şeful statului a arătat că ţine mult la Codul ticluit de Comisia prezidenţială Miclea pe care ministrul de resort Ecaterina Andronescu le-a numit “simple enunţuri”. Apoi, i-a amintit liberalului Vosganian, în timp ce acesta părăsea dezbaterea pe legile educaţiei, că, în calitate de ministru de Finanţe, a fost cel care a emis ordonanţa prin care au fost suspendate majorările salariale pentru cadrele didactice. Pînă se hotărăsc partidele să vorbească la unison pe tema educaţiei, sistemul de învăţămînt rămîne cu problemele lui: subfinanţare, salarii mizere pentru profesori şi nicio speranţă... încă.



12