„Giselle”, un spectacol primit cu aplauze de constănţeni

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

„Giselle”, un spectacol primit cu aplauze de constănţeni

Cultură 28 Septembrie 2009 / 00:00 620 accesări

Cel de-al doilea spectacol al stagiunii coregrafice a adus pe scena Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” unul dintre cele mai îndrăgite spectacole din repertoriul instituţiei de cultură, baletul „Giselle”, pe muzica lui Adolphe Adam. Sala teatrului a fost plină sîmbătă seară, un loc special ocupîndu-l micuţii iubitori de balet şi tinerii. Spectacolul a adus în prim plan talentatul cuplu de tineri Irina Ganea Mihaiu şi Dan Dumbravă, care au debutat cu aceste roluri, Giselle, respectiv prinţul Albert, în luna aprilie. Referitor la evoluţia lui Dan Dumbravă, secretarul artistic al Companiei de Balet, Maria Alexandrescu, subliniază: „Este de remarcat progresul pe care Dan Dumbravă l-a înregistrat de la debut şi pînă acum, atît în elementele tehnice, dar mai ales în cele artistice. Seriozitatea cu care a interpretat, mimica şi gesturile mult mai rafinate şi mai mature, demne de un prinţ, i-au adus admiraţia şi respectul pentru munca sa”.

Fiecare apariţie a Irinei Ganea Mihaiu este remarcabilă. Şi de această dată, tînăra a impresionat publicul prin expresivitatea pe care a dat-o rolului său, elocventă în acest sens fiind scena de la finalul actului I. „Irina Ganea Mihaiu aproape că a lăsat publicul fără suflare, îndeosebi la finalul actului întîi. Talentul cu care a interpretat scena nebuniei aproape că m-a cutremurat. Am trăit, ca spectator, durerea ei, trădarea pe care a simţit-o Giselle şi ultima suflare din viaţă. A fost extraordinar. Publicul avea lacrimi în ochi”, a remarcat, cu ochii specialistului şi cu emoţia publicului, fosta balerină a scenei cosntănţene, Maria Alexandrescu.

La rîndul său, Eliza Maxim a interpretat un personaj bine conturat, cel al Myrthei, stăpîna ielelor, avînd ocazia să îşi etaleze calităţile tehnice, în special săriturile pline de aplomb şi ţinuta impunătoare. Myrtha împreună cu supusele ei, Mona (Aliss Tarcea) şi Zulma (Amalia Mîndruţiu), cărora li s-a alăturat întreaga pleiadă de iele, au reuşit să creeze un tablou, sumbru, dar sugestiv, în care Giselle şi Albert dansează pentru ultima oară. „Un alt progres demn de menţionat este cel al lui Adrian Mihaiu, în rolul lui Hans. Tînăr talentat, ambiţios din cale afară, a reuşit să execute sărituri aproape perfecte, însă interpretarea pe care a avut-o, textul pe care acesta l-a povestit prin gesturi şi mai ales prin mimică, sînt demne de aplauze”, a apreciat secretarul artistic al Companiei de Balet constănţene, Maria Alexandrescu. De menţionat este şi pas de deux-ul „Prietenii”, care, alături de talentata Oana Dincă, a avut un debutant, Dan Sergiu. Spectacolul i-a mai avut în distribuţie pe Mircea Crăciun (Wilfried), Dan Rîpă (Contele), Anca Strnad (Bathilde), aplauze meritînd şi ansamblul de balet (ţărani, nobili, iele).

Este uimitor cum cîteva ore petrecute urmărind un spectacol de balet pot schimba favorabil starea de spirit a celui care priveşte. Totuşi, publicul care apreciază din tot sufletul efortul şi dăruirea celor de pe scenă, pentru care aplauzele reprezintă suprema răsplată, ar trebui să fie mai atent la emoţiile pe care le transmit artiştii, astfel încît să ştie cînd trebuie să aplaude. Atmosfera sumbră şi de maximă concentrare pentru artişti, din actul al II-lea al baletului „Giselle”, a fost „alterată” de aplauzele unor spectatori, care au vrut să răsplătească, astfel, evoluţia remarcabilă a celor doi protagonişti, Irina Ganea Mihaiu (Giselle) şi Dan Dumbravă (Albert). Însă, din păcate, gestul lor, a avut un alt efect, în astfel de cazuri, artiştii făcînd un efort suplimentar pentru a se concentra, riscînd să iasă din starea pe care o cere rolul lor.



12