CERTIFICATUL DIGITAL COSTĂ 250 LEI. Declaraţia unică (112) a fost implementată din scurt, fără o programare riguroasă, iar lipsa unei perioada de simulare va da mari bătăi de cap contribuabililor, consideră contabilii constănţeni, care s-au întâlnit ieri cu reprezentanţii Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Constanţa, la iniţiativa filialei locale a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR). „Până în luna iulie, declaraţia mai poate fi depusă şi pe suport de hârtie. Totuşi, le recomandăm contribuabililor să continue să vină la ghişeu şi în a doua jumătate a anului, măcar pentru o lună, două, cât timp se finalizează toate detaliile programului de validare”, spune Doiniţa Radu, şef Serviciu metodologie şi asistenţă contribuabili în cadrul DGFP Constanţa. Soft-ul Fiscului analizează declaraţiile unice depuse în format electronic şi generează o listă completă a erorilor întâlnite, aşa că, cel puţin în prima perioadă, este indicat să mergeţi la ghişeu, pentru a putea corecta imediat orice problemă, reală sau nu, întâlnită de programul de validare al DGFP. „Cel mai probabil, se va decide oficial extinderea perioadei în care declaraţiile unice pot fi depuse la ghişeu, pe suport de hârtie”, mai spune Doiniţa Radu. Potrivit Fiscului, contribuabilii vor face un singur drum pentru depunerea actelor, însă bazele de date vor rămâne în administrarea instituţiilor specifice, DGFP Constanţa urmând să facă doar colectarea declaraţiilor. Cu alte cuvinte, orice probleme care erau cauzate de funcţionarii Caselor de Pensii sau Sănătate vor continua să existe în continuare. „Pentru depunerea declaraţiei unice, firmele au nevoie de un certificat digital, care poate fi obţinut de la trei firme avizate de Fisc. În prezent, costul este de circa 250 lei, însă ministrul Finanţelor a promis că preţul va coborî până la 30 euro”, spune Vasile Buzoiescu, directorul executiv al CECCAR Constanţa.
CINE DEPUNE DECLARAŢIA 112. Declaraţia unică trebuie depusă de persoanele fizice şi juridice care au calitate de angajator, de cei care plătesc venituri de natură profesională (altele decât cele salariale), pentru care există obligaţia plăţii la asigurări sociale şi şomaj, şi de instituţiile publice care calculează, reţin, plătesc şi suportă contribuţii sociale obligatorii în numele asiguratului. Formularul 112 înlocuieşte formularele 102 (Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale) şi 100 (Declaraţie privind impozitul pe veniturile de natură salarială şi asimilate salariilor).