Grapini: „Româncelor le e ruşine de ţesătorie şi cusătorie“

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Grapini: „Româncelor le e ruşine de ţesătorie şi cusătorie“

Economie 09 Ianuarie 2014 / 00:00 823 accesări

UNDE-S OAMENII? Multe românce consideră că este ruşinos să lucreze ca ţesătoare sau cusătoare, iar deficitul de personal rezultat face ca România să piardă anual contracte de export de textile de un miliard de euro, spune ministrul delegat pentru IMM, Maria Grapini. „Din păcate, începem să pierdem cusătoarele şi ţesătoarele, pentru că ies la pensie şi altele în loc nu se mai angajează. Se pierd contracte foarte multe. Meseria de cusător este extrem de delicată şi necesită calităţi pur şi simplu native. Le şi capeţi cu timpul, dar este o meserie obositoare“, punctează ministrul. Ea aminteşte că, dacă în 1990 lucrau în industria uşoară peste un milion de persoane, în prezent, numărul a scăzut sub 200.000: „Industria exportă în jur de cinci miliarde de euro pe an. Scăderea personalului a fost determinată şi de retehnologizare, dar tot există deficit“. Grapini crede că este nevoie încă de cel puţin 100.000 de oameni pregătiţi pe toate nivelurile, de la cusătoare, ţesătoare, vopsitori şi lăcătuşi care întreţin utilajele până la tehnicieni şi ingineri textilişti. Să reamintim totuşi că şi fostul ministru al Educaţiei Daniel Funeriu, parte a Guvernului portocaliu Boc, a avut o contribuţie semnificativă la omorârea forţei de muncă, după ce a desfiinţat şcolile de arte şi meserii (SAM).

RAIUL CONTRAFACERILOR În acest context, nu este de mirare că aproximativ 30-40% dintre hainele vândute în magazinele din România sunt contrafăcute, iar falsurile sunt prezente de la buticuri şi până la magazinele luxoase din mall-uri. „Eu am fost şi în mall şi am văzut că scria pe o etichetă comercială foarte frumoasă „100% lână” şi, când m-am dus la eticheta de producător din interior, era „100% acrilic”. Producătorul nu are nicio vină în cazul ăsta. Din contră, s-ar putea ca în magazine foarte luxoase să găseşti contrafaceri, pentru că-ţi fură ochii imaginea”, notează Grapini. Ea îi sfătuieşte pe cumpărători ca atunci când intră într-un magazin de haine să controleze ambele etichete: „Dacă producătorul face contrafacere, cumpărătorul se poate duce la Protecţia Consumatorului“.



12